Ärkenarcissist "in action" (youtube tv från USA)

Om verbal-, emotionell-, psykisk- eller fysisk misshandel, mobbning, barnmisshandel, kvinnomisshandel, mansmisshandel, sexuella övergrepp, "hjärntvätt" i religösa sekter, trauma och brott.
Kategoriregler
Kategori för diskussion om verbal-, emotionell-, psykisk- eller fysisk misshandel, mobbning, barnmisshandel, kvinnomisshandel, mansmisshandel, sexuella övergrepp, "hjärntvätt" i religösa sekter, trauma och brott. Läs även forumets regler här och om användargrupper och slutna kategorier i forumet här.

Ärkenarcissist "in action" (youtube tv från USA)

Nytt inläggav SvartaKatten » ons 21 maj 2008, 20:56

För den som eventuellt undrar hur en riktig ärkenarcissist (värsta sorten) "in action" kan se ut i verkligheten. Här kommer ett exempel.

Såg de här videosnuttarna på ett annat forum för ett tag sen, och nu satt jag och läste om religiösa kulter och hittade samma kvinna igen...
På Tyra Banks show Shirley Phelps Roper (tror jag hon heter) från Westborough Baptist church

Del 1:

Del 2:

På Fox News:

Blogginlägg: Fred Phelps i klammer med rättvisan (Fred är pappa till Shirley och tydligen "överstepräst")

En av deras demonstrationer (man orkar inte se hela den här):

Söt australiensisk manlig journalist/programledare undersöker "hands on" var Westborough Baptist church egentligen står :lol:
Flirting with a Westboro Church man
Senast redigerad av SvartaKatten fre 05 dec 2008, 06:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttade tråden från "Om narcissism" till "Om misshandel och våld" eftersom den handlar om sekter
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 16
Blogg: Visa blogg (4)
Level: 50
HP: 4883 / 9575
4883 / 9575
MP: 3571 / 4571
3571 / 4571
EXP: 4568 / 4830
4568 / 4830

The truth about Westboro Baptist Church

Nytt inläggav SvartaKatten » ons 21 maj 2008, 21:41

En praktiserande kristen amerikan (tror jag) som har satt i hop tre videos om orsakerna (den onda cirkeln) bakom det här beteendet. Särskilt nummer II är väldigt jobbig att se. Av naturliga skäl är de fulla av kristna referenser, men det är i alla fall någon som har fattat hur så här misshandel av barn och familjemedlemmar fungerar...

The truth about Westboro Baptist Church

The truth about Westboro Baptist Church II

The truth about Westboro Baptist Church III
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Jeremy confronts the most hated family in America

Nytt inläggav SvartaKatten » ons 21 maj 2008, 22:33

Har man inte fått nog av de här galningarna än så... Här är en brittisk tv-show med samma kvinna. Uppmärksamhet har dom ju fått, verkligen...

Jeremy confronts the most hated family in America (1 of 3)

Jeremy confronts the most hated family in America (2 of 3)
Lägg märke till hur den yngre dottern sitter och vrider/pillar på sina händer - lite yngestsymptom, typ.

Jeremy confronts the most hated family in America (3 of 3)
Nånstans i mitten på den här orkade i alla fall inte jag lyssna längre...
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Nytt inläggav Ani_82 » fre 23 maj 2008, 19:33

Kvinnan har exakt samma yrke som min mamma :wink:
Användarvisningsbild
Ani_82
Medlem, 150+ inlägg
Medlem, 150+ inlägg

Level: 12
HP: 6 / 319
6 / 319
MP: 152 / 152
152 / 152
EXP: 188 / 194
188 / 194

Nytt inläggav ALI » lör 24 maj 2008, 18:33

Beklämmande

Just detta att aldrig svara - utan bara byta ämne känner jag igen

Bra besksrivet att hon förmodligen inte kan - att hon är fast i sin låda

Jag blri väldigt arg av dessa männsikor - man kanske skulle ha lite mer insikt i att de är känlsomässigt och till viss del även intellektuellt handikappade.

Då kanske man inte skulle köra huvudet i väggen gång på gång.

Tyra var ju också skitbra - inte finner man sig så själv :oops:

de brittiska länkarna funkade inte
ALI

Level: 0
HP: 0 / 0
0 / 0
MP: 0 / 0
0 / 0
EXP: 0 / 0
0 / 0

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 25 maj 2008, 12:25

ALI skrev:de brittiska länkarna funkade inte

De funkar om man klickar på länken ovanför filmen. Vissa videos går tydligen inte att "bädda in" i ett inlägg, har jag märkt.

Ani_82 skrev:Kvinnan har exakt samma yrke som min mamma ;)

Det är ju såna saker som gör det så svårt för dem, som inte personligen blivit utsatta för en ärkenarcissist, att förstå vad det är som pågår. Jag menar: Det här att de lika ofta kan ha bra yrken och fina titlar - lika ofta som det handlar om en familj där det är uppenbart även för omgivningen att något är fel. Det kan vara en mor eller far som är jurist, psykolog, läkare, sjuksköterska... sådana yrken som man gärna vill tro att en störd människa inte ska klara av. Men tyvärr: De klarar av att hålla fasaden uppe.

De galna sektfamiljen här ovan skrattar väl de flesta åt, och skakar på huvudet. De har ju liksom ingen makt att skada någon annan än sina egna barn riktigt allvarligt. Men tyvärr finns det dem i världen som är likadana, eller ännu värre, och som har reell makt: Så här sa Gambias president Yahya Jammeh i ett tal nyligen. Samma president uppger sig även kunna bota HIV... :roll: snacka om att tro sig själv ha speciella förmågor, och vara upphöjd över andra.

ALI skrev:Just detta att aldrig svara - utan bara byta ämne känner jag igen

Jo, precis. Här har vi ett värstingexempel på en, som snarare är psykopat än narcissist, från en dr Phil-avsnitt. Han svarar inte på någonting, ljuger precis hela tiden, eller byter ämne. Det här avsnittet såg jag, och jag tycker nog inte att dr Phil skötte det hela så där jättebra på slutet.

Lies and Betrayal (ingen video, bara text)

tv4+ skrev:I dag gästas Dr Phil av personer som trott att de känt sin partner utan och innan men som insett att den de gift sig med är en helt främmande person. Dr Phil träffar bland andra Elizabeth och hennes make Matt. Elizabeth säger att Matt är en mytoman och alkoholist som ljugit om alltifrån sin försörjning till att han är döende i cancer. Matt säger att Elizabeth är en psykopat och anklagar henne för att antasta sin tolv år gamla son.

Det var ju inte Elizabeth som var psykopaten, utan Matt. Han anklagar henne både för att vara psykopat och pedofil, och det pågår en vårdnadstvist. Man kunde se att killen var missbrukare också. Han var inte nykter.

Här är en mamma som resonerar nästan likadant som min mamma. Det här avnittet såg jag inte, utan har bara läst sammanfattningen på Internet. Och jag ska klarlägga: I min uppväxtfamilj handlade det om fysisk misshandel (och psykisk), inte om det slags övergrepp som beskrivs nedan.

Behind Closed Doors (ingen video, bara text)

tv4+ skrev:I dag handlar Dr Phil om barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp. Heidi blev sexuellt utnyttjad av sin styvpappa John mellan 5-15 års ålder. Hennes mamma kände till övergreppen eftersom hon ertappade honom när Heidi var nio år gammal. Mamman ingrep inte utan stannade hos John i flera år medan övergreppen fortsatte. Nu 20 år senare och full av vånda vill Heidi konfrontera sin mamma och få svar på varför hon inte gjorde något.

Den där mamman skyller bara ifrån sig hela tiden, skyller på andra, på omständigheter, på sin mans arbetsgivare, på sin dotter, på sin egen okunskap. Hon tar inte ansvar för någonting själv, och hon ser sig själv bara som ett offer.
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Narcissisternas hatobjekt

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 07 sep 2008, 19:47

Här är en annan kyrkans man (religiös person) verkar tycka som jag: Varför är så många religiösa personer helt fixerade vid homosexuella?! När det finns människor som svälter i världen? Och krig och terror?

Det finns även miljökatastrofer, organiserad brottslighet och annat som är akuta problem, men ändå lägger en hel del religiösa människor all sin tid på att lägga sig i vem andra människor älskar, eller älskar med - fast det är något som inte påverkar deras egen vardag över huvud taget. Dom vill ta livet av homosexuella, medan dom vill låta mördare gå fria...

Jag tycker det är narcissistiskt att skaffa sig hatobjekt på det där viset. Andra "populära" hatobjekt, förutom homosexuella, brukar vara kvinnor som grupp, män som grupp, andra nationaliteter, kvinnliga präster, överviktiga, handikappade, psykiskt sjuka, hemlösa, grannen, folket i grannbyn...

Church obsessed with gays (BBC) - Desmond Tutu skrev:Archbishop Desmond Tutu has accused the Anglican church of allowing its "obsession" with homosexuality to come before real action on world poverty.

"God is weeping" to see such a focus on sexuality and the Church is "quite rightly" seen by many as irrelevant on the issue of poverty, he said.

'Totally irrelevant' (BBC) - Desmond Tutu skrev:Archbishop Tutu accused some of his fellow Anglicans of going against the teaching of Jesus in their treatment of homosexual people by "persecuting the already persecuted".
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Nytt inläggav SvartaKatten » mån 15 sep 2008, 20:02

Här har vi en i samma bransch som är duktig på att göra plakat :lol:

Bild
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Nytt inläggav SvartaKatten » mån 15 sep 2008, 21:01

Slänger in den här också. Några (andra?) fanatiskt kristna amerikanska kyrkor försöker ju förbjuda undervisning av evolutionsteorin i skolorna :? Här har en av knasbollarna skrivit en insändare:

Bild
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Re: Ärkenarcissist "in action" (youtube tv från USA)

Nytt inläggav SvartaKatten » fre 05 dec 2008, 06:44

Det finns ju alla olika grader av religiösa personer i Sverige också, vettiga som ovettiga. Den här är antagligen ganska gammal (tror den är från debatten angående om homosexuella ska få ingå äktenskap/välsignelseakt från 2005) men det var himla kul, så jag klistrar in den. Det verkar vara en insändare till en lokaltidning någonstans i Småland, och har sen spridit sig till lite varstans på Internet:

Öppet brev skrev:Måste grannen stenas...?

Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.

Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.

Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7). Vad kan vara ett skäligt pris?

I Tredje Moseboken 21:20 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta gäller bara människor utanför EU. Kan han ha rätt?

Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt Andra Moseboken 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

Jag besöker inte kyrkan då jag lider av stor närsynthet och enligt Tredje Moseboken 21:20 föår jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Min son konfirmerar sig nu och det vore kul att se hur han uppför sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?

Kan mina barn börja att träna fotboll i IFK Värnamo då Tredje Moseboken 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsätta spela här hemma med en plastboll?

En bonde här ute i Tännö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot Tredje Moseboken 19:19. Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel (vanligen bomull o polyester).

Är det nu nödvändigt att samla hela Tännöbyn för att stena dem? (Tredje Moseboken 24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (Tredje Moseboken 20:14)?

Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram mot tydliga och raka svar.

Stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

Magnus Samuelsson, Tännö

Hoppas ni får ett lika gott skratt som jag fick :lol:
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Nytt inläggav ALI » tis 16 dec 2008, 18:06

Jag log i all fall med hela ansiktet :D

Tänkte bara säga att "Filip och Fredrik" träffat snubben Phelps i USA
och det visades på "Boston tea party" i går - den som villkan säkert se repris eller nåt

det handlade om sekter Scientologerna nämndes också
ALI

0 / 0
0 / 0
0 / 0

Nytt inläggav SvartaKatten » ons 17 dec 2008, 15:40

Är det det här avsnittet?: Filip och Fredrik sätts på korset (kanal 5)
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571
4568 / 4830

Nytt inläggav ALI » ons 17 dec 2008, 15:48

Just det programmet

jag såg på slutet och då var han där Phelps
ALI

0 / 0
0 / 0
0 / 0

Nytt inläggav hallonflickan » lör 20 dec 2008, 19:56

Jag såg programmet på webben efter att ha läst det här, men har ju vetat om Phelps sen tidigare, då jag är intresserad av sekter och folk som är anti-gay... Och han har ju hörts i båda dessa sammanhang. ;)

Min teori är att Fred Phelps själv lider av något, jag tror han är psykiskt sjuk alltså. Visst finns det folk som hatar homosexuella men när man hör honom tala tycker jag det känns tydligt att han inte är frisk. Vet inte riktigt varför, men det är känslan jag får.
Jag tror absolut han är i sin egen verklighet och att han har hjärntvättat flera av sina barn till att delta i detta spel.
Man riktigt ser i intervjuer med hans dotter att hon inte kan ta in det som folk säger, det registreras liksom inte i hennes ögon. Jag tror folk skulle kunna säga vad som helst till henne men att hon bara inte hör det.
Det känns hemskt egentligen, att folk har växt upp med honom och att hans barnbarn nu växer upp i dessa familjer. För mig är det en sekt, helt klart, men det kommer aldrig att gå att bevisa eftersom det är inom familjen...

Hur gör socialen i såna här fall, där de vuxna i familjen är narcissister? SKulle vara intressant att höra om nån vet om någon narcissist som blivit ifråntagen sina barn...
Användarvisningsbild
hallonflickan
Global Moderator
Global Moderator

Level: 26
HP: 311 / 1637
311 / 1637
MP: 781 / 781
781 / 781
EXP: 902 / 917
902 / 917

Nytt inläggav SvartaKatten » lör 20 dec 2008, 20:27

hallonflickan skrev:Min teori är att Fred Phelps själv lider av något, jag tror han är psykiskt sjuk alltså.

Jo, det tror jag också. Antagligen ovanligt gravt personlighetsstörd och kanske någonting mer. Han kanske är psykotisk och paranoid i perioder. Han lär ju inte vara psykotisk och paranoid på heltid dock, för då skulle han inte klara av att organisera allt sitt jäkelskap som han gör. I Sverige räknas ju inte en personlighetsstörd person som psykiskt sjuk i juridisk mening, utan som frisk och kapabel att ta ansvar i för sin egna handlingar. I praktiken betyder det att de blir dömda till fängelse och inte till vård när de begår brott. En psykotisk person blir däremot dömd till vård. I usa, om jag fattat det rätt, blir i stort sett alla dömda till fängelse, även utvecklingsstörda och svårt psykiskt sjuka. Det var iofs lite OT ;)

Att han är svårt störd är väl vad den personen som publicerat YouTube-videosarna som jag länkade till i det här inlägget - The truth about Westboro Baptist Church (tidigare i denna tråd) - också kommit fram till. H*n säger också flera andra saker som är precis samma som det du skriver.

hallonflickan skrev:Hur gör socialen i såna här fall, där de vuxna i familjen är narcissister? SKulle vara intressant att höra om nån vet om någon narcissist som blivit ifråntagen sina barn...

Skulle jag också tycka vore intressant att höra. Det enda jag hört talas om är att en förälder har blivit fråntagen sina barn på grund av misstänkt Münchousens syndrom by proxy (när de gör sina barn sjuka för att verka duktiga och få uppmärksamhet själva). Att gå in i en religiös sekt och ta barnen är nog extra svårt eftersom, för det första är nog insynen i vad som händer så pass dålig, och för det andra är det så lätt för sådana föräldrar att hävda rätten till att utöva sin egen religion och göra om frågan till att allt handlar om religion och inte om hur barnen mår.
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3571 / 4571