ALI skrev:de brittiska länkarna funkade inte
De funkar om man klickar på länken ovanför filmen. Vissa videos går tydligen inte att "bädda in" i ett inlägg, har jag märkt.
Ani_82 skrev:Kvinnan har exakt samma yrke som min mamma

Det är ju såna saker som gör det så svårt för dem, som inte personligen blivit utsatta för en ärkenarcissist, att förstå vad det är som pågår. Jag menar: Det här att de lika ofta kan ha bra yrken och fina titlar - lika ofta som det handlar om en familj där det är uppenbart även för omgivningen att något är fel. Det kan vara en mor eller far som är jurist, psykolog, läkare, sjuksköterska... sådana yrken som man
gärna vill tro att en störd människa inte ska klara av. Men tyvärr: De klarar av att hålla fasaden uppe.
De galna sektfamiljen här ovan skrattar väl de flesta åt, och skakar på huvudet. De har ju liksom ingen makt att skada någon annan än sina egna barn riktigt allvarligt. Men tyvärr finns det dem i världen som är likadana, eller ännu värre, och som har reell makt:
Så här sa Gambias president Yahya Jammeh i ett tal nyligen. Samma president uppger sig även
kunna bota HIV...

snacka om att tro sig själv ha speciella förmågor, och vara upphöjd över andra.
ALI skrev:Just detta att aldrig svara - utan bara byta ämne känner jag igen
Jo, precis. Här har vi ett värstingexempel på en, som snarare är psykopat än narcissist, från en dr Phil-avsnitt. Han svarar inte på någonting, ljuger precis hela tiden, eller byter ämne. Det här avsnittet såg jag, och jag tycker nog inte att dr Phil skötte det hela så där jättebra på slutet.
Lies and Betrayal (ingen video, bara text)
tv4+ skrev:I dag gästas Dr Phil av personer som trott att de känt sin partner utan och innan men som insett att den de gift sig med är en helt främmande person. Dr Phil träffar bland andra Elizabeth och hennes make Matt. Elizabeth säger att Matt är en mytoman och alkoholist som ljugit om alltifrån sin försörjning till att han är döende i cancer. Matt säger att Elizabeth är en psykopat och anklagar henne för att antasta sin tolv år gamla son.
Det var ju inte Elizabeth som var psykopaten, utan Matt. Han anklagar henne både för att vara psykopat och pedofil, och det pågår en vårdnadstvist. Man kunde se att killen var missbrukare också. Han var inte nykter.
Här är en mamma som resonerar nästan likadant som min mamma. Det här avnittet såg jag inte, utan har bara läst sammanfattningen på Internet. Och jag ska klarlägga: I min uppväxtfamilj handlade det om fysisk misshandel (och psykisk), inte om det slags övergrepp som beskrivs nedan.
Behind Closed Doors (ingen video, bara text)
tv4+ skrev:I dag handlar Dr Phil om barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp. Heidi blev sexuellt utnyttjad av sin styvpappa John mellan 5-15 års ålder. Hennes mamma kände till övergreppen eftersom hon ertappade honom när Heidi var nio år gammal. Mamman ingrep inte utan stannade hos John i flera år medan övergreppen fortsatte. Nu 20 år senare och full av vånda vill Heidi konfrontera sin mamma och få svar på varför hon inte gjorde något.
Den där mamman skyller bara ifrån sig hela tiden, skyller på andra, på omständigheter, på sin mans arbetsgivare, på sin dotter, på sin egen okunskap. Hon tar inte ansvar för någonting själv, och hon ser sig själv bara som ett offer.