Boktipset - bra böcker som har hjälpt dig framåt i tillvaron

Tips och åsikter om böcker, artiklar, internetsidor och nyheter. Ange alltid bokens titel samt författare i rubriken, och länka gärna.
Kategoriregler
Kategori för tips och åsikter om böcker, artiklar, internetsidor och nyheter. Ange alltid bokens titel samt författare i rubriken, och länka gärna. Tidningsartiklar och Internetsidor ska också ha en lättförståelig rubrik. Läs även forumets regler här.

Boktipset - bra böcker som har hjälpt dig framåt i tillvaron

Nytt inläggav Gone » sön 15 mar 2009, 10:42

Hejsan

Tänkte här i första hand starta en renodlad boktråd om böcker som då främst rör dom störningar som avhandlas på forumet. Men givetvis så går det även bra med böcker som har hjälp dig framåt i tillvaron och gjort dina steg på jorden lite lättare. Var då klar med beskrivningen att det är en bok av skönlitterärt typ eller vad det nu kan tänkas vara. (Ior´s lilla deppbok funkar alltid på mig :D )

Har man ett förslag på en bok är det bara skriva titeln, namnet på författaren, kort information samt vilken störning det handlar om.

Vill man kommentera på någon av böckerna som förhoppningsvis kommer att dyka upp i tråden och ge ris eller ros vore det bara kul.
________________________________________________________________________________________________

Titel: Men jag då? : hur man överlever bland tillvarons narcissister, Skriven av Sandy Hotchkiss (Störning N)

Beskrivning

Trampad på tårna av tillvarons egoister?
En narcissistisk person saknar ofta förmågan att ge och ta emot. Att tillbringa tid med en sådan person kan få vem som helst att känna sig osynlig. Vare sig narcissisten är en familjemedlem, vän eller arbetskamrat ger den här boken praktiska råd till den som försöker bryta en ohälsosam relation eller tvingas hantera en av dessa kontrollerande , egoistiska personligheter. Sandy Hotchkiss beskriver "narcissismens sju dödssynder" och berättar varifrån de kommer, och tar också upp den betydelse uppfostran och social miljö spelar i sammanhanget.

_________________________________________________________________________________________________

Titel: Lär känna psykopaten, Skriven av Görel Kristina Näslund (Störning: N och Psykopat)

Beskrivning

Boken innehåller utförliga beskrivningar av narcissister och även psykopater. En psykopat har ofta narcissistiska drag, medan alla narcissister inte är psykopater. Man vet inte med säkerhet varför någon utvecklar ett narcissistiskt, sjukligt beteendemönster. En förklaring är..........

_________________________________________________________________________________________________

Titel: Narcissism : ett psykodynamiskt perspektiv, Skriven av Bo Sigrell (Störning N)

Beskrivning

Narcissism är vid sidan av jaget, detet och överjaget det oftast förekommande begreppet i den psykoanalytiska litteraturen. Men det är också ett uttryck som används av de flesta människor. En typisk narcissist, det narcissistiska samhället, sund narcissism är exempel som man möter. Men vad betyder narcissism egentligen? Författaren ger en beskrivning av hur begreppet narcissism utvecklats och vilka olika betydelser det fått främst utifrån ett psykodynamiskt perspektiv.
Senast redigerad av SvartaKatten sön 15 mar 2009, 16:50, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Lade till fler ord i rubriken så det ska bli lättare att förstå vad det handlar om
Användarvisningsbild
Gone
Medlem, 50+ inlägg
Medlem, 50+ inlägg

Level: 6
HP: 1 / 104
1 / 104
MP: 49 / 49
49 / 49
EXP: 52 / 65
52 / 65

Re: Boktipset - bra böcker som har hjälp dig framåt i tillvaron

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 15 mar 2009, 15:11

Titel: Children of the Self-Absorbed: A Grown-Up's Guide to Getting over Narcissistic Parents, av Nina W. Brown

barnesandnoble skrev:They've been called "parentified children." What these millions of adults have in common is that they grew up with immature, self-absorbed parents—parents who made their own children responsible for their physical and emotional well-being, who expected admiration and constant attention, and who reacted with demeaning criticism and blame when anything went wrong or their slightest need went unattended.

Psychologist and author Nina Brown has labelled the underlying process at work here the destructive narcissistic pattern (DNP). Children of the Self-Absorbed helps readers sort out what happened to them as the result of a destructive childhood living with a self-absorbed parent. Through challenging self-exploration exercises, Brown helps readers to work toward building healthy self-esteem and to develop a new repetoire of protective and coping strategies. Readers learn how to identify destructive patterns that their parents may have had, evaluate attitudes and behaviors that may be hampering their own adult relationships, deal with self-doubt and other negative feelings, and explore techniques and stragegies for rebuilding their confidence and self-esteem.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 16
Blogg: Visa blogg (4)
Level: 50
HP: 4883 / 9575
4883 / 9575
MP: 3567 / 4571
3567 / 4571
EXP: 4576 / 4830
4576 / 4830

Re: Boktipset - bra böcker som har hjälpt dig framåt i tillvaron

Nytt inläggav akilles » mån 16 mar 2009, 12:40

Tack Jut, vilken bra tråd!
Användarvisningsbild
akilles
Medlem, 650+ inlägg
Medlem, 650+ inlägg

Level: 23
HP: 208 / 1225
208 / 1225
MP: 585 / 585
585 / 585
EXP: 656 / 698
656 / 698

Nytt inläggav akilles » tis 17 mar 2009, 14:00

Jag vill rekommendera psykiatriboken: Borderlinetillstånd och patologisk narcissism av Otto Kernberg.'
Den är lite svår men klargörande. Inte så lättläst men otroligt givande, tyckte jag. han är en av grundfigurerna i behandlingen av borderline och narcissism av vad jag har förstått. Kan inte länka för har trög dator.
Användarvisningsbild
akilles
Medlem, 650+ inlägg
Medlem, 650+ inlägg

208 / 1225
585 / 585
656 / 698

Nytt inläggav nisse » lör 21 mar 2009, 16:01

Titel: Det var inte mitt fel!
Författare: Ann Heberlein
Innehåll: Heberlein är teologie doktor och forskare i etik. Detta är en mycket lättläst och tillika läsvärd bok om vad som är rätt och fel, och vad menas egentligen med ansvar.
Användarvisningsbild
nisse
Medlem, 3+ inlägg
Medlem, 3+ inlägg

Level: 1
HP: 0 / 18
0 / 18
MP: 8 / 8
8 / 8
EXP: 5 / 10
5 / 10

Nytt inläggav Yvonne » tor 26 mar 2009, 18:23

Senast redigerad av SvartaKatten tor 26 mar 2009, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Lade kommentarerna till boken om Sybil i en egen tråd
Användarvisningsbild
Yvonne
Medlem, 600+ inlägg
Medlem, 600+ inlägg

Level: 22
HP: 154 / 1106
154 / 1106
MP: 528 / 528
528 / 528
EXP: 626 / 633
626 / 633

Nytt inläggav Echo » fre 27 mar 2009, 01:46

"Trapped in the mirror - audult children of narcissists in their struggle for self" av Elan Golomb

Elan Golomb som är Ph.D. i psykologi, psykoterapeut och själv ett vuxet barn till två narcissister undersöker i sin bok de psykologiska skador man ofta får när man växer upp med en eller två narcissistiska föräldrar. Utifrån sin egen historia och ett antal fallbeskrivningar förklarar hon på ett bra sätt ursprunget till den känsla av att vara paralyserad och totalt sakna motivation som man kan uppleva, hur stress påverkar oss, varför man fortsätter att återupprepa barndomens mönster i vuxna relationer och varför man föraktar sig själv och har en negativ kroppsuppfattning som kan medföra att man väljer att t.ex. matmissbruka. Även om fokuset inte ligger på narcissisten så ger hon också en bild av hur narcissistiska föräldrar fungerar, hur man som vuxet barn kan vara i sitt möte med dem och hur man undviker att dras in i det narcissistiska spelet.

Golombs har gett mig en ökad förståelse för mig själv, mina känslor, min förvirring och de val jag har gjort och tyvärr fortfarande gör även om jag allt oftare väljer mig själv. Även om mina val många gånger skadar mig så kan jag numera förlåta mig eftersom jag vet varför jag gör som jag gör.
Det jag tycker är finast med boken är att Golomb visar en väg ut ur narcissistens spegel. Jag behöver inte drunkna utan jag kan finna mig själv.

Boken finns att köpa på www.bokus.com
Användarvisningsbild
Echo
Nykomling
Nykomling

Level: 1
HP: 0 / 18
0 / 18
MP: 8 / 8
8 / 8
EXP: 1 / 10
1 / 10

Nytt inläggav Pelleri » sön 29 mar 2009, 15:21

Tipsar om en bok jag läste om för andra gången i morse, Moa Herngren, Allt är bara bra, tack. Jag tror den finns i pocket numera.

Den handlar om en relation med en psykopat, mycket skrämmande och inte helt ovanligt tyvärr.
Användarvisningsbild
Pelleri
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Level: 5
HP: 0 / 81
0 / 81
MP: 38 / 38
38 / 38
EXP: 47 / 51
47 / 51

Nytt inläggav Pelleri » lör 18 apr 2009, 21:02

Tipsar om ytterligare en bok, Alex Schulman "skynda att älska".
Användarvisningsbild
Pelleri
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Level: 5
HP: 0 / 81
0 / 81
MP: 38 / 38
38 / 38
EXP: 47 / 51
47 / 51

Nytt inläggav akilles » mån 04 maj 2009, 12:53

akilles skrev:Jag vill rekommendera psykiatriboken: Borderlinetillstånd och patologisk narcissism av Otto Kernberg.'
Den är lite svår men klargörande. Inte så lättläst men otroligt givande, tyckte jag. han är en av grundfigurerna i behandlingen av borderline och narcissism av vad jag har förstått. Kan inte länka för har trög dator.

Rättning: Boken är inte en psykiatribok, det är en psykoanalytisk bok. Definititonen som Kernberg har gällande borderline är vidare än den psykiatriska som finns i DSMIV. Det är som sagt en av standardverken till dagens terapeutiska vård av borderline och narcissistpatienter. Jag såg den konstant hänvisad i andra böcker om narcissism och borderline. Den är verkligen värd att läsa, jag tyckte att jag blev mycket klokare.

Ps. Vad skönt att det regnar lite nu efter all sol! Sol är bra men regn är så befriande ibland, skönt kravlöst. :)

/akilles
Användarvisningsbild
akilles
Medlem, 650+ inlägg
Medlem, 650+ inlägg

208 / 1225
585 / 585
656 / 698

Nytt inläggav Tina » ons 05 aug 2009, 14:17

"Flodhästen i vardagsrummet" av Tommy Hellsten
Om medberoende och om mötet med barnet inom oss

"Vem är det som bestämmer i ditt liv?" av Âsa Nilsonne
Om medveten närvaro

"Att leva ett liv, inte vinna ett krig" av Anna Kâver
Om acceptans

"Tillsammans" av Anna Kâver och Âsa Nilsonne
Om medkänsla och bekräftelse

"Självkänsla nu!" av Mia Törnblom
Träningsprogram för att stärka självkänslan

Smaklig läsning!!!
Användarvisningsbild
Tina
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Level: 3
HP: 0 / 44
0 / 44
MP: 21 / 21
21 / 21
EXP: 19 / 27
19 / 27

Nytt inläggav Bokstav » ons 12 aug 2009, 22:36

"Kafka på stranden" av Haruki Murakami

Den 15-årige pojken, som kallar sig Kafka, rymmer hemifrån och bosätter sig i ett bibliotek. Där träffar han en mycket äldre bibliotekarie som blir hans älskarinna. I en parallellhandling får vi träffa en gammal man som kan tala med katter och möta den rödklädde eleganten Johnnie Walker (från whiskeyflaskan) och överste Sanders (från Kentucky Fried Chicken).

Hittills har svenska läsare fått möta den återhållne Murakami i den smärtsamma lilla kärleksromanen Norwegian Wood och jättereportaget om Aun-sektens terrorattentat i Tokyo, Underground. Nu får vistifta bekantskap med den Murakami som öppnar dörrarna på vid gavel i en roman som flödar över av intryck från reklam, litteratur, dröm och myt.

Källa: Boksidan.net

"Tao enligt Puh"- Benjamin Hoff¨
(om taoism, men framförallt om balans och att ta det lugnt i livet. Väldigt självrefererande.)

"Te enligt Nasse"- Benjamin Hoff
(Dygd hos dom som är små)

Källa: Boksidan.net
Användarvisningsbild
Bokstav
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Level: 26
HP: 409 / 1637
409 / 1637
MP: 781 / 781
781 / 781
EXP: 879 / 917
879 / 917

Nytt inläggav akilles » lör 24 okt 2009, 14:01

"Blonde" av Joyce Carol Oates.

"Boktjuven" av Markus Zusac

"Människohamn" av John Ajvide Lindqvist.

och

"Brorsan är mätt" , "Motsols" av Mirja Unge
Användarvisningsbild
akilles
Medlem, 650+ inlägg
Medlem, 650+ inlägg

208 / 1225
585 / 585
656 / 698

Nytt inläggav Utanför » lör 21 nov 2009, 18:51

Patricia Tudor Sanddahl "Barnet inom oss" (jag upplevde bekräftelse och slutade skämmas för den jag var)

Swerker Berlin "Vansinnets makt" om hur man kan komma tillrätta med en traumatisk barndom

Göran Bergstrand "Tro och misstro" Hur barns jagbild växer fram,om tro och tillit (Bergstrand har varit direktor på ST LUCAS)

Lars Olof Tunbrå "Varning för psykopaten" (utgången tror jag men kan kanske beställas på bibblan)
och "Psykopatiska chefer"

Karin Persson "Relation och Trauma" Behandling av personer som lider atv PTSD efter traumatiska erfarenheter
Användarvisningsbild
Utanför
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Level: 2
HP: 0 / 30
0 / 30
MP: 14 / 14
14 / 14
EXP: 18 / 18
18 / 18

Nytt inläggav Fredag » sön 10 jan 2010, 00:55

"Ers majestäts olycklige Kurt" av Lena Eberlein och Per E Samuelsson.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9164202712

Hjälpt i den meningen att den visar hur man verkligen kan begrava någon som blir obekväm
efter att man roat sig färdigt med vederbörande.
Senast redigerad av SvartaKatten sön 10 jan 2010, 12:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Diskussion om denna bok flyttad till egen tråd. Detta inlägg är kopierat = förkommer ärven i den andra tråden
Användarvisningsbild
Fredag
Medlem, 50+ inlägg
Medlem, 50+ inlägg

Level: 8
HP: 4 / 159
4 / 159
MP: 76 / 76
76 / 76
EXP: 89 / 100
89 / 100

Nästa