AC i Limhamn skrev:Var också hos en psykiater i höstas, innan jag fick provresultaten och började misstänka att jag hade en sköldkörtelsjukdom, som menade att jag hade en "histrionisk personlighetsstörning" som i stora drag går ut på att man bara söker efter uppmärksamhet i allt man gör och att man dramatiserar och överdriver (och är manipulativ). Han trodde förmodligen att det var det jag gjorde när jag berättade om mina symtom eftersom han ju fått reda på att läkarna ditintills tytt mina prover som "bra"... (Det är samma personlighetsstörning som kallades för hysterisk personlighetsstörning på 1800-talet och som nästan bara kvinnor diagnostiserades med).
Jag förstår ju att hans bedömning har att göra med hans utbildning, världsbild och värderingar men även om jag rent intellektuellt inser det så gick jag ändå och funderade (kan jag fortfarande göra) kring vad det var i mitt beteende som fick honom att dra den slutsatsen. Men han verkade vara i en helt annan tankevärld. Ja shit! Kändes som om jag var med i en film som utspelade sig på 40/50-talet när jag var där.
(Anledningen till att jag var hos en psykiater är att min förra sjukskrivning inte blev godkänd förrän jag hade genomgått en psykiatrisk utredning som fsk stod för. Psyiatern och psykologen jag träffade då höll med om diagnosen ME och menade att jag var för sjuk för att jobba. Så eftersom min aktivietetsersättning går ut i vår letade jag upp en psykiater att gå till för att få intyg från lite olika håll som kunde godkännas av fsk, jag tänkte att oavsett om han trodde att jag var utbränd eller hade ME eller vad så behövde jag ju intyg på att jag inte kunde jobba. Men som sagt den här psykiatern menade att jag ganska lätt skulle kunna komma ur min "personlighetstörning" och bli frisk genom lite kognitiv terapi på deras center ...).
Det där verkar i mina ögon som en klart fall av Motöverföring
Countertransference
Jag tror att sånt där händer ganska ofta: Att en manlig läkare ser en massa saker som egentligen inte finns i en kvinnlig patient, på grund av läkarens egna inre obearbetade hang ups, och vise versa: att en kvinnlig läkare ser osympatiska saker, som hon tolkar som en störning, hos manlig patient av samma orsak. Det största problemet genom historien har nog dock varit att manliga läkare anser kvinnor ("gnällkärringar") som söker vård är personlighetsstörda.
Här är ett skräckexempel på en läkare som betett sig så:
Eskilstunaläkare anmäls av flera dalapatienter
Många anmälningar - bara en prickning