akilles skrev:Nu blev tråden visst lite off topic.Jag skulle fortfarande gärna ta emot tips på bra sätt att sätta gränser om det är någon som har?! Min pappa är mer borderline än narcissist, och att bryta helt med honom är inte aktuellt just nu. Det där ständiga tjafset om saker och när han vägrar slutar prata och använder skuld för att hålla kvar. Då hamnar jag lätt i maktlöshet och förmår inte sätt stopp. Han pratar om sig och sig och sig och sen om vad som är bäst för mig, trots att jag säger att detta inte är bäst för mig. Han tar inte in! Någon med liknande erfarenhet som kan hjälpa?

akilles skrev:Nu blev tråden visst lite off topic.Jag skulle fortfarande gärna ta emot tips på bra sätt att sätta gränser om det är någon som har?! Min pappa är mer borderline än narcissist, och att bryta helt med honom är inte aktuellt just nu. Det där ständiga tjafset om saker och när han vägrar slutar prata och använder skuld för att hålla kvar. Då hamnar jag lätt i maktlöshet och förmår inte sätt stopp. Han pratar om sig och sig och sig och sen om vad som är bäst för mig, trots att jag säger att detta inte är bäst för mig. Han tar inte in! Någon med liknande erfarenhet som kan hjälpa?

akilles skrev:Min pappa är mer borderline än narcissist, och att bryta helt med honom är inte aktuellt just nu. Det där ständiga tjafset om saker och när han vägrar slutar prata och använder skuld för att hålla kvar. Då hamnar jag lätt i maktlöshet och förmår inte sätt stopp.
tuvaforum.se skrev:Vad är SET-metoden?
Det finns en metod som utvecklats i USA, främst för att kunna kommunicera med borderlinepersonligheter som befinner sig i kris. Metdoden kallas SET och är användbar i många situationer när man känner sig lås och trängd. SET kan även användas i vardagssammanhang för att underlätta kommunikationen med borderlinepersoner.
SET - Stöd, Empati och sanning/konsekvens (truth)
S-stöd = man visar att man bryr sig om borderlinepersonligheten "Jag är verkligen orolig hur du mår" är ett S-uttalande.
E-empati = man ser och bekräftar borderlinepersonligheten "Så dåligt du måste må...", "Nu har du kommit i en pressande situation..." Att visa empati är inte detsamma som att trösta och släta över. Inte heller talar man om sina egna känslor. E-uttalanden kommer antagligen att väcka borderline-personlighetens raseri och förstärka hans rädsla av ensamhet. Detsamma gäller om du visar honom sympati om han är i kris. Han kommer att attackera ännu mer.
T-sanning och konsekvens-uttalanden betonar verklighetsaspekten och att borderlinepersonligheten ytterst sett är ensam ansvarit för sitt liv, sina handlingar och dess konsekvenser. Andra människor finns där för att stödja och hjälpa, men de kan ALDRIG ges ansvaret för borderlinepersonlighetens liv.
Att ställa frågor som "Hur tänker du lösa den här situationen?" eller "Vad kan du göra nu för att det ska bli lugnare/bättre?" är svåra för en borderline-personlighet att ta till sig då, därför att gör borderlinepersonligheten delaktig i problemet och att det är hans ansvar att lösa det.
En annan T-sanning och konsekvensuttalande är att man säger "Det och det hände...så här blev konsekvenserna...det här är vad jag kan göra...vad kan du själv göra?"
Att beskriva konsekvenserna av borderlinepersonens handlingar och att själv hålla sig på en saklig och neutral nivå är nödvändigt för att kommunicera med honom i konflikter eller i krissituationer. Vill man få igenom ett samarbete eller en kommunikation är alla tre kommunikationsmomenten SET nödvändiga. Men det finns INGEN garanti för att borderlinepersonlig-heten "tar in" samtliga moment.
Om inte stödet tas med kommer borderlinepersonen att anklaga dig för att du inte bryr dig om honom eller för att du drar dig undan.
Om empati saknas kommer eller om borderlinepersonen inte "hör" det, kommer du att anklagas för att inte förstå honom, att du aldrig har förstått honom.Borderlinepersonen upplever sig avvisad och då bryts kommunika-tionen - en fortsatt kommunikation är omöjlig.
Om sanning och konsekvensuttalanden är otydliga kommer borderline-personen att tolka dem efter eget huvud och antagligen så att du kan ses som ansvarig för han mående. Han kommer att tro att du och han delar uppfattning och att allt kommer att vara "bra" tills hans orealistiska krav nästa gång blir omöjliga att tillgodose. Just sanning och konsekevnsuttalanden är viktiga, även om de är jobbiga i stunden, för annars blir kvinnan den som stöder honom i en felaktig bild av verkligheten.
om en borderlinepersonlighet någonsin ska kunna förändras krävs att han ser och förstår det egna destruktiva beteendet och han måste kunna kommunicera enligt SET-metoden.

hallonflickan skrev:Jag tror att det enda du kan göra är att träna dig själv. Träna dig på att stänga av, att inte ta åt dig helt enkelt. Du måste nog se din pappa som en störd person, någon som du inte kan ta på allvar. Du bör nog räkna med att DU inte kan förändra honom eller hans beteende, och då är det dig själv du ska fokusera på. Lär dig att hantera det han säger, så att han inte kan skada dig.
Något som varit väldigt bra för mig i hur jag hantera mina föräldrar som fortfarande tror att jag är 5 år och inte vet vad som är bäst för mig, är att bara inte ta diskussionen.
Säger mamma att "dom där gardinerna är fula, du borde ta några andra istället" så är det bäst att bara mumla något otydligt eller byta samtalsämne. Säegr jag emot blir det bara bråk och det förlorar JAG på. Jag ser till mitt bästa, alltid, och tar bara de fighter jag måste.
Även om du inte kan bryta helt med honom, så bör du kanske lära dig att lägga på luren när du fått nog eller gå ut ur rummet när du fått nog. Eller stänga av öronen, om man säger så. En del personer märker ju inte ens om man lyssnar, så man kan verkligen bara sitta och nicka.
Pelleri skrev:Med min "svärfar" så är jag övertydlig, och jag är noga med att aldrig halvt lova saker, "jag kommer kanske och hälsar på i veckan", något jag tidigare har slängt ur mig för att "vinna tid", vilket inte fungerade. Hans och min relation fungerar mycket bättre när jag säger ifrån, inte lindar in det. Men, det är klart jag har inget barndomstrauma med honom.
Jag tror som ALI skriver att ta ansvar för sitt liv är viktigt. Ta sig ur känslan att känna sig snärjd, inträngd och bestämma själv hur du vill ha det. Om din pappa är gammal och sjuk så förstår jag att bryta kontakten inte är aktuellt, men håll distansen till honom, som barn är man beroende av sina föräldrar som vuxen kan man välja själv.
Sen tror jag inte riktigt att man har tur eller otur här i livet, för de allra flesta skulle det kunna varit mera, mindre, bättre eller annorlunda. Men ingen har mer tur än någon annan, jag tror inte det.
För mig handlar det mera om hur man förehåller sig till sina erfarenheter och vad man gör av dem.

Återvänd till Om och för vuxna barn till narcissistiska föräldrar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster