Narcissistisk förälder+religion= dubbelt förtryck?

Om hur det är att vara ett vuxet barn till en personlighetsstörd förälder; t.ex. om "parentified children" (barnet som förälder), medberoende, plats för egna berättelser, erfarenheter med mera.
Kategoriregler
Kategori för diskussion om hur det är att vara ett vuxet barn till en personlighetsstörd förälder; t.ex. om "parentified children" (barnet som förälder), medberoende, plats för egna berättelser, erfarenheter med mera. Läs även forumets regler här och om användargrupper och slutna kategorier i forumet här.

Narcissistisk förälder+religion= dubbelt förtryck?

Nytt inläggav skogsstjärnan » ons 11 feb 2009, 22:07

Har funderat mycket på om och i så fall hur jag skulle skriva det här eftersom forumet är politiskt och religiöst obundet, men nu gör jag det ändå och hoppas att det finns fler därute som kan känna igen sig och att ni som läser det inser att jag inte alls är ute efter att påverka någon i religiös riktning, utan bara vill få reda på om det är fler av er som har upplevt att religion+narcissistisk förälder = en väldigt förtryckt barndom och delvis vuxenliv. Har ni det?

I min familj var mamma under min tidiga barndom lite lagom religiös. Vi gick i kyrkan vid jul, påsk osv och aftonbön, "Gud som haver", bad mamma och pappa med mig varje kväll. Mamma var hemma med mig under den här tiden, men när jag blev lite större började hon se sig om efter något deltidsarbete och sökte och fick jobb i Svenska kyrkan som barn- och ungdomsledare. Allt eftersom tiden gick blev hon mer och mer engagerad i detta, även på fritiden och hela familjen (= jag, mamma och pappa) deltog i många roliga aktiviteter i kyrkans regi såsom teater, läger osv.

Pappa var alltid en grubblare och ”sökare” i religiösa frågor och att han var engagerad i Svenska kyrkan berodde mest på att mamma var det och att han ville att vi som familj skulle hålla ihop på fritiden. Pappa var alltså aldrig aktivt kristen, medan mamma blev mer och mer engagerad och involverad i vad som var ”den rätta tron” och fick med tiden ett ”vi-och-dom-tänkande” som självklart präglade även mig, för som barn tror man ju oftast på vad ens föräldrar menar är sant. :roll:

När pappa skilde sig från mamma var jag elva år och som vuxen kan jag se hur HENNES liv och HENNES sätt att leva livet blev allt mer dominerande i vår lilla familj. Jag kan mycket väl förstå varför pappa inte orkade leva med henne längre för i min familj var och är det mamma som hade och har narcissistiska drag och de var vid den här tiden väldigt starka. Mamma såg självklart skilsmässan som ett misslyckande, både för sin personliga del och i religiös bemärkelse och än idag berättar hon inte för någon ny bekantskap att hon egentligen är skild.

När jag var tolv och ett halvt dog min pappa och i och med det fick mamma helt herraväldet över mig och min livsåskådning och mitt sätt att leva. Hennes religiösa nit och iver blev, efter en period av tvivel precis efter pappas död, än starkare och hennes engagemang i kyrkan gjorde att hon blev helt uppslukad av det och ”försvann” som min mamma. När jag skriver ”försvann” menar jag både fysiskt, eftersom hon ägnade nästan all vaken tid åt sitt heltidsarbete i kyrkan och mentalt, eftersom hon väldigt ofta funderade på religiösa frågor.

När jag kom upp i tonåren var jag också starkt engagerad i Svenska kyrkan med ungdomsaktiviteter som läger och konfirmander etc. Detta var självklart roligt och stimulerande, men det tog också nästan all min lediga tid och om jag ville tillbringa tid med mamma fick jag finna mig i att vara med på de helg- och vecko-läger där hon var ledare, för hemma var hon nästan aldrig. Hennes pliktkänsla var alltid riktad mot arbetet i kyrkan eller mot hennes föräldrar som hon alltid ”högaktat” (vilket enligt mig innebar "underkastade sig") och visat en i mina ögon onödigt stor respekt. Hon var alltid antingen i kyrkan eller hos mormor och morfar och det var likadant där – att ville jag vara med mamma så fick jag vackert finna mig i att följa med till mormor och morfar.

Det jag kämpar med nu och har kämpat med i flera år är hennes religiösa ”indoktrinering” av mig och hennes ständiga itutande vad som är ”rätt” och vad som är ”fel”. Hon kunde till exempel hävda att alla utländska män (läs flyktingar som bodde i vår lilla stad) är ute efter en enda sak när de ser ”vackra svenska flicka”. Detta utan att ha någon som helst erfarenhet av utländska män eller människor överhuvudtaget. Jag reagerade väldigt illa på detta eftersom hon tog upp det på ett kyrkligt ungdomsmöte för vilket hon var ledare och jag var deltagare. Att sprida rasism inom kyrkans ramar var och är för mig väldigt främmande och jag minns att jag faktiskt vågade protestera mot hennes uttalande på ett försiktigt sätt, men att hon, i egenskap av ledare, kväste mig och talade om att jag inte visste vad jag talade om. En annan sak som jag idag kan se i hela dess löjlighet är att hon hävdade och fortfarande hävdar att ”man” (alltså i första hand jag) inte får lov att säga ”Jösses!” eller ”Jisses!” eller svära. I de första fallen missbrukar man Jesus namn och i sistnämnda åkallar man självklart djävulen! Minns faktiskt en gång när vi hade en nyutexaminerad frejdig präst på besök i ungdomsgruppen som mamma ledde och dristade mig till att våga fråga hur han såg på det här med svordomar. Mammas uppsyn blev inte bara mörk, den blev nattsvart och blicken hon gav mig var inte nådig! Den blev om möjligt ännu svartare av hans svar som var att ”Svär gör väl alla ibland och det är bra med kraftord i språket, bara man inte verkligen menar att tillbe en ond makt så är de bara en normal del av språket.” :twisted:

Jag har verkligen fått kämpa mot mitt eget överjag, i form av min mamma, för att våga erkänna för mig själv att jag inte är kristen och inte vill delta i kyrkans ”inre” verksamhet i form av gudstjänster och liknande. Jag som älskar att sjunga har inte gjort det på flera år för att byn jag bodde i var liten och allt som fanns att välja på var kyrkokören och jag kände mig inte bekväm med de präster som höll i gudstjänsterna i vilka kören deltog. Nu har jag dock hittat en kör som är både ”okristlig” och kyrklig, bådadera i lagom doser och där församlingen är väldigt öppen och generös mot människor. Att VÅGA inse att jag inte tror på kyrkans trosbekännelse och att jag har en massa negativa insikter och åsikter om en del av Svenska kyrkans medarbetare, att VÅGA inse detta och ERKÄNNA det för mig själv fick mig att nästan gå under en period för mammas ”indoktrinering” i ”rätt och fel” och ”vi-i-kyrkan-och-dom-där-utanför-tänkande” var så starkt att jag inte ens insåg att JAG SJÄLV hade makten att bestämma över hur och på vad jag eventuellt ville tro, om jag alls ville tro. Och att ens tänka på att "hamna utanför" kyrkans tro var skrämmande. Inte för att jag trodde att G-d skulle komma och ta mig i örat :wink: eller för att Svensk kyrkan skulle förstå att jag inte trodde fullt ut. Nej, utan förstås för att om mamma ens anade vad jag egentligen tror eller inte tror, tänker eller inte tänker så skulle hon bli rasande. hennes egen dotter - en avfälling! Jag har självklart aldrig berättat för henne vad jag egentligen känner och tänker om religiösa idéer. Det är denna erfarenhet som jag undrar om någon annan här på forumet känner igen sig i? Alltså att religion + narcissism kan bli fullständigt förtryckande för ett barn som växer upp under sådana förhållande. Detta även om det inte alls är fråga om en religiös sekt, utan ”bara” Svenska kyrkan. Fast egentligen har inte organisationen Svenska kyrkan något med mina negativa erfarenheter att göra för det är mammas religiösa nit i kombination med att jag alltid var tvungen att lyda henne som skapade det sektliknande förhållande jag upplever mig ha levt under. Tänk då hur det måste vara att växa upp i en "riktig" sekt, där inte bara ens föräldrar, utan alla vuxna i ens närhet tror och tänker på samma sätt och där du blir kväst av dem så fort du andas en avvikande åsik eller "syndig" tanke!

Skriv gärna vad ni tänker eller om ni har upplevt liknande saker.

Förresten har jag tipsat min terapeut om detta forum och han blev jätteglad över tipset för han har självklart många patienter med erfarenheter som våra. Jag berättade för honom att detta forum givit mig så mycket bra feedback på vad jag själv tänkt många gånger, men inte kunnat sätta ord på om min mamma och att jag är jätteglad för att ni finns därute i världen!

Kram till er alla!
Skogsstjärnan.
Användarvisningsbild
skogsstjärnan
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Re: Narcissistisk förälder+religion= dubbelt förtryck?

Nytt inläggav Fröya » tor 12 feb 2009, 10:36

Hejsan! Jag har ingen erfarenhet av religiösa föräldrar men dock hur det kan vara att ha helnykterister till föräldrar. Det kanske inte är riktigt samma sak men något liknande i allafall. Jag fick ju veta redan som liten att det var den enda rätta vägen för mig att också vara nykterist. Så fort någon drack i TV:n fick jag veta vad hemska människor det är som dricker och att de inte ska visa det i TV. Mina båda föräldrar är förstås med i nykterhetsrörelse och jag blev också medlem i den utan att bli tillfrågad. Jag vågade aldrig motsätta mig det heller. Ibland åkte vi på olika aktiviteter och då kunde det hända att det blev en bild i tidningen efteråt. Då kändes det jättekonstigt när kompisar frågade varför jag var nykterist.
När jag blev lite större började jag drick litegrann tillsammans med mina kompisar men det talade jag ju aldrig om för mina föräldrar. Sen nu när jag är vuxen har jag sagt till mamma att jag dricker öl och vin ibland och då frågade hon bara "varför då?" Var inte intresserad av svaret och låtsas sen som om hon inget vet. Är säker på att hon fortsätter att betala min medlemsavgift till nykterhetsrörelsen ändå. Pappa är inte lika hård på det här och jag tror att han skulle vilja dricka lite öl ibland men han vågar nog inte. Inte heller min man vågar göra det när vi är tillsammans med mina föräldrar. Hon har kallat honom för en sån där "ölare" och nu är han rädd att han ska få skulden för att även jag dricker öl ibland. Han gömmer också vin- eller öflaskor när hon ska komma på besök. Det är tråkigt för vi ska väl kunna få leva så som vi vill. Även på våra släktkalas på mammas sida är det väldigt restriktivt. Vi hade ett kusinkalas för några år sedan och då hade min morbror paketerat in vinet i lådor så man inte kunde se innehållet. Tror det var för att gömma det lite för sina syskon.
Så det är med nykterhet känns jobbigt för jag har inte fått möjlighet att välja mina egna ståndpunkter utan blivit intvingad i något. Och det känner jag har påverkat mitt sociala liv. Tror att det här i grunden beror på att mammas far var alkoholist och att hon skäms mycket för det.
Användarvisningsbild
Fröya
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Nytt inläggav ALI » tor 12 feb 2009, 14:11

Jag har ingen egen erfarenhet av religösa föräldrar så, men tänker att religion är ett perfekt redskap för en narcisissist att bete sig illa under täckmantel av religionen

religionen används som en slags sanktion

Såg du Gardells serie De halvt dolda? Jag tror många uppfattar religion så.
men det verkar som om du vågar hitta din egen tro

strongt

Och också friskt att du ser hur indoktrinerad du blivit. ( det blir vi ju alla - alla har vi ett överjag - men börjar vi ifrågasätta så är ju hälften vunnet ) :D

Då kan vi ju bli egna individer
ALI

Nytt inläggav Nikita » sön 22 feb 2009, 15:00

Hej!

Jag tänkte också skriva om mina erfarenheter. Jag har en mor som är narcissistisk, hela hennes familj, är en sådan.

Okay, jag vill erkänna att hon har gått igenom mycket och min mormor och detta var alltid hennes ursäkt när hon behandlade mig illa.

Hon har hela livet skapat rädsla hos mig att hon kommer att dö, och att jag kommer att misslyckas, att hon är värd jättemycket som förälder, att jag är en dålig flicka som gör dåliga saker och att jag ska ta henne till graven.

Eftersom hon ingett rädsla hos mig, så var jag många gånger rädd att gå till jobbet eftersom hon hotat mig att hon kommer att dö, så jag var tvungen och ringa hem för att kolla för att hon är okay.

Andra grejer som hon gjort var, att exempelvis, om någon gjort illa mig, så hon skyllde allting på mig, att jag borde inte gått dit där den personen var, att jag borde inte...det är inte mitt fel.

Hon har även hotat typ: hoppas ngn slår ihjäl dig...så du lär dig en läxa att inte gå till vissa ställen.

Samtidigt, så har hon hävdat att hon menar väl till mig....okay, menar väl men med de orden och på det sättet?

Hon alltid grät när hon inte fick vad hon ville. Hon alltid framställt sig som offer. Om jag och pappa ifrågasatt hennes metoder, behandlade hon oss med tyst-metod, inte prata med oss...

Så jag skriver eftersom jag fått nog faktiskt..
Användarvisningsbild
Nikita
Medlem, 6+ inlägg
Medlem, 6+ inlägg

Nytt inläggav Nikita » sön 22 feb 2009, 15:01

ALI skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av religösa föräldrar så, men tänker att religion är ett perfekt redskap för en narcisissist att bete sig illa under täckmantel av religionen

religionen används som en slags sanktion

Såg du Gardells serie De halvt dolda? Jag tror många uppfattar religion så.
men det verkar som om du vågar hitta din egen tro

strongt

Och också friskt att du ser hur indoktrinerad du blivit. ( det blir vi ju alla - alla har vi ett överjag - men börjar vi ifrågasätta så är ju hälften vunnet ) :D

Då kan vi ju bli egna individer

...Jo, det är alltid så. Narcissistiska föräldrar beter sig illa under täckmantel av religionen eller välmenande...tyvärr :cry:
Användarvisningsbild
Nikita
Medlem, 6+ inlägg
Medlem, 6+ inlägg

Nytt inläggav viktoria » tis 24 feb 2009, 18:46

Mycket intressant läsning skogsstjärnan! Jo då. Jag är uppvuxen med en mamma som i likhet med din är aktiv i svenska kyrkan med diverse ledaruppdrag och som på något sätt "gömmer sig" bakom religion. Jag kan hålla med om att det blir ett dubbelt förtryck. Det hon gör genom sitt kyrkliga engagemanget är att spela teater, och det är hon mycket skicklig på. Det jag menar är att allt är ett spel för galleriet.Jag tror hon får minst två vinster av detta spel:
1/ För henne är det en effektiv täckmantel. Hennes dubbelliv blir svårare att genomskåda. Tex har hon varit gift i många år men också haft diverse män vid sidan om. Detta vet givetvis inte dom i kyrkan om.
2/ I kyrkan finns många som gärna lyssnar på när hon vill berätta om diverse sjukdomar eller åkommor som hon anser sig ha. Hon blir lyssnad på, kommer i centrum och hennes "offermentalitet" förstärks.

Det blir också ett försvar att ta till i olika situationer. Skulle någon, tex jag påpeka att hon lever dubbelt, eller gör fel vid något tillfälle så säger hon bara att hon fått förlåtelse och kan gå vidare. Så skuldbelägger hon mig om jag inte nöjer mig med det. Att jag är hård och oförlåtande. Det skall vara punkt där, enligt henne. Slutdiskuterat. Att hon är oerhört kall och har skrämmande svårt att visa empati såg jag själv inte förrän i vuxen ålder och den största delen av omgivningen ser det inte. Hon som är kyrkligt aktiv och har lätt till både skratt och tårar ses snarare som en varm känslosam människa. Men som sagt, det är ett spel för galleriet. Hon kan vara hur hård och grym som helst. Hon tar ingen hänsyn till andra. Hon bara låtsas att hon gör det för att bli mer populär. Allt handlar bara om henne. Det kyrkliga engagemanget hjälper henne att kunna visa upp en fin fasa utåt. Man undrar hur hon egentligen mår inners inne. Hur går hennes tankar innerst inne..
Användarvisningsbild
viktoria
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Nytt inläggav Utanför » lör 21 nov 2009, 20:12

Jag läser och reflekterar och känner igen mycket.I mitt fall var det frikyrkan där pappa hade i vårt sammanhang en stor makt.Och vi som var "hans olycka" ett helvete som väntade kanske "imorrn".
Användarvisningsbild
Utanför
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Nytt inläggav Prästdotter » mån 23 nov 2009, 21:37

Nu är det ju längesedan denna tråd startade, men jag vill ändå skriva något. Jag har egen erfarenhet av det ni skriver om eftersom min far (som mitt "namn" anger) var präst i Svenska kyrkan.

Jag tror inte att det är organisationen Svenska kyrkan som är problemet, men det är en bred organisation med väldigt många anställda som har hamnat där av många olika orsaker. För min fars del tror jag att det handlade om att ha hittat ett fantastiskt forum för att få uppmärksamhet och att kunna kontrollera andra. Precis som du "Viktoria" skriver, så är en koppling till kyrkan ett perfekt alibi för det mest märkliga beteende. Vem tror att en kyrkligt engagerad person (eller till och med anställd präst) skulle kunna vara något annat än allt igenom god? Jag kan tänka mig att det även finns andra organisationer eller yrkespositioner som känns lockande för en narcissist av samma anledning.

Kontakten med en narcissistisk religiös ledare kan nog vara förödande för den som har en tro och verkligen söker efter svar på vem Gud är och vad han vill i ens liv. Den narcissistiske ledaren ser gärna möjligheten att kontrollera genom egen "vägledning", och den som tror att ledaren har svar på Guds vilja riskerar att lyda blint utan att tänka själv...

Min mamma har berättat att hon en gång tog upp ett moraliskt dilemma med min far, och han svarade henne: "Det är väl inget att fundera över. Gör det. Du kan ju bara be om förlåtelse sedan!" Den moralsynen är inte att leka med! Och perfekt för den som inget samvete har!(Och ett typiskt exempel på hans sätt att vilja styra den han talade med. Som om hans ord var lag och inte skulle bli bemött med reflektion. Tyvärr köpte min mamma mycket...)

Det kan naturligtvis vara en katastrof att växa upp med kombinationen religion och en narcissistisk föräldrar. Man påverkas mycket av sina föräldrars syn på världen vilket man vill eller inte. Mycket som är konstigt under uppväxten kan ju komma att ges religiösa förklaringar. Som barn kan man ju inte granska eller syna sådant. Jag minns att jag var fruktansvärt rädd när jag var liten, för helvetet och Guds straff. Min far spelade ofta på detta. Den sista gången jag träffade min far innan jag bröt kontakten med honom försökte jag tala om hans dubbelliv och oförrätter under barndomen. Han svarade kallt med att ge mig ett bibelord om att inte döma och att inte kasta första stenen. Han visste att det skulle ta i hjärtat, och få mig att ta på mig skulden. Efter den dagen valde jag att inte låta honom manipulera och skuldbelägga mig igen.

Min syn på religion och tro är väldigt annorlunda idag. Det ha varit en lång och jobbig, men befriande vandring. Jag har någon slags tro idag, men den ser annorlunda ut. Att Gud vill skuldbelägga eller styra människor tror jag inte.

Det var några lösa tankar... Är det någon som har fler liknande erfarenheter eller funderingar kring detta?
Användarvisningsbild
Prästdotter
Medlem, 6+ inlägg
Medlem, 6+ inlägg

Nytt inläggav liten » mån 23 nov 2009, 22:06

Ja jag känner igen mig i de du skriver speciellt detta med dom och straff.
Jag är i dag så illa präglad av alla lagar o regler att de blir svårt att vara människa
försöker nu hitta en väg som jag kan gå med regler jag kan stå för men de är inte lätt.
Användarvisningsbild
liten
Hjärtemedlem, 1600+ inlägg

Bilder: 0

Nytt inläggav SvartaKatten » mån 23 nov 2009, 22:21

Jag har ingen egen erfarenhet av det, i den omfattningen som du har Prästdotter, men jag har sett och upplevt tillräckligt mycket för att veta att din analys av hur det hänger ihop stämmer. Jag vet även att på vissa håll, inom Svenska Kyrkan, finns en medvetenhet om att det här "fenomenet" förekommer, och att det förekommer inom kyrkan. Man kallar det ju inte för narcissism förstås, utan pratar om det med bibelord istället, t.ex. "Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar." (Matteus 7:15)

Min pappa, som inte ens var kristen själv utan sa att han var ateist, skrämdes också med Gud, djävulen och försökte skuldbelägga med de få bibelord han kunde...
=^..^= Användarvillkor =^..^= Forumregler =^..^= Rapportera ett inlägg =^..^=
<(^.^)> Frågor om forumets funktioner besvaras i dessa kategorier (ej via PM) <(^.^)>
=> Frågor och SvarBBkoder - BBCodesFörslagslådanInfo om Bloggar - Hittar du inte svaret? Skapa en ny tråd!
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 24
Blogg: Visa blogg (5)

Nytt inläggav Yvonne » mån 23 nov 2009, 23:19

Mina mamma försökte också skrämmas med sånt och hon var ju inte religiös,fast....hon ville nog gärna försöka få mig att tro så i alla fall.

Du skall INGA andra Gudar hava jämte mig,ja den,den fick jag ofta höra och då syftade hon ju på sig själv och på att jag skulle ha HENNE som IDEAL. :lol:

Hon kan ta sig i häcken!
Användarvisningsbild
Yvonne
Hedersmedlem, 600+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » mån 23 nov 2009, 23:37

"Du ska inga andra gudar hava jämte mig" hade jag en chef en gång i tiden som sa... :lol: han var inte heller kristen, inte ett dugg. Ibland är dom roliga, ha ha. Min pappa kallade sin pension för apanaget :P Vet inte om vissa av dem medvetet skämtar om sin grandiositet ibland?
=^..^= Användarvillkor =^..^= Forumregler =^..^= Rapportera ett inlägg =^..^=
<(^.^)> Frågor om forumets funktioner besvaras i dessa kategorier (ej via PM) <(^.^)>
=> Frågor och SvarBBkoder - BBCodesFörslagslådanInfo om Bloggar - Hittar du inte svaret? Skapa en ny tråd!
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 24
Blogg: Visa blogg (5)

Nytt inläggav Yvonne » tis 24 nov 2009, 07:31

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carrie_%28film%29

Jo då,Yvonne har också blivit retad för sin mens,bland allt annat.
Användarvisningsbild
Yvonne

Nytt inläggav hallonflickan » tis 24 nov 2009, 11:59

Lustigt nog har mina problem med kristendomen inte kommit från hemmet, utan ifrån skolan och Missionskyrkan som fanns där jag bodde.
Båda mina två lärare på lågstadiet och lärarvikarier var kristna, och drog sig inte för att verkligen predika för oss. Vi fick läsa en massa kristna historier och böcker som visade hur fin Jesus var. För mig var det som balsam för själen, ett litet barn som kunde hitta någon som älskade ALLA som dom var och som hjälpte de utstötta.

Men min besvikelse blev ännu större, då jag upptäckte att alla som kallade sig kristna var fulla av dubbelmoral och ingen empati för mig alls. Jag provade både i scouter, kristen tonår osv. för att hitta en gemenskap men jag kände inte alls att jag blev accepterad. :(

Jag bad både till gud och Jesus att jag skulle bli omtyckt och älskad, och kände inte att jag fick något gensvar alls...så jag gav upp det.

Trots detta så har jag gått genom hela livet och dels varit oerhört rädd för djävulen och helvetet och dels haft ett Kristus-komplex som inte är att leka med. Jag trodde länge att mitt liv skulle gå ut på att offra mig så att andra kunde ha det bra. Minns att jag grät över det i tonåren...

Men varifrån det kommer, det har jag ingen aning om. Det är väl en blandning av just uppoffringen för mina föräldrar och den kristna synen på offer. Det är fint att uppoffra sig.

Oj, detta blev långt. Och kanske OT...
Användarvisningsbild
hallonflickan
Global Moderator
Global Moderator

Blogg: Visa blogg (1)

Nytt inläggav liten » tis 24 nov 2009, 12:51

De är tråkigt att du bara mött sådana kristna som inte kunnat se dig för den du är och välkomna dig in i gemenskapen. Som du säkert vet vid detta laget är jag troende och ja skall väll kallas kristen...och trots att det smärtar mig så är jag berädd att hålla med. Vi kristna är alldeles för dåliga på att visa den kärlek som de är tänkt att vi ska visa. Och dubbel moral, ja absolut men o andra sidan undrar jag hur många jag mot kristna eller inte som inte haft det (förlåt min pessimism men känns så hopplöst ibland). Jag upplever själv, trots att jag är med i en församling, att jag inte hör hemma så jag har faktiskt slutat gått så mycket. I stället fokuserar jag på att se meningen med tron och försöka leva som den lär. Jag försöker se att kristna är människor som likt trasiga kärl har sprikor de oxå.

Jag som är uppvuxen i en liten kyrka kan ju se hur straff o dom har varit riktigt hårt predikat. Ta bara detta med Nattvarden. Detta är ju tänkt som en högttid en glädje fylld påminnelse om frälsningen. I samband med nattvarden läser man ur 1 kor 11:23 men trots att det är massor med posetiva versar så är de bara den negativa som jag känner av så fort jag ser nattvarden. den som handlar om att om man tar nattvarden på fel vis så äter och dricker man en dom över sig. Så i stället för glädjas åt frälsningen fruktar jag dommen...
Användarvisningsbild
liten

Bilder: 0

Nästa

Återvänd till Om och för vuxna barn till narcissistiska föräldrar