akilles skrev:Hallonflickan: "Att göra sig till ett offer, betyder för mig, att man inte kan ta ansvar för när man kritiserar någon annan och den personen blir sårad och att man då istället blir ledsen och tycker synd om sig själv.
Eller om man ser sig själv som ett offer för omständigheter som inte är personliga alls, utan bara slumpmässiga."
Intressant att du ser det så. Jag skulle nog se en sån person som en förövare mer än ett offer.

Spela offerrollen - Denna taktik innebär att aggressorn porträtterar sig själv som ett oskyldigt offer för omständigheterna, eller som offer för någon annans beteende, i avsikt att vinna sympati, väcka medlidande och på det sättet få det han vill ha. En sak som dolt aggressiva personligheter vet mycket väl är att mindre kallhamrade och mindre fientliga personligheter vanligtvis inte kan stå ut med att se någon annan lida. Därför är denna taktik enkel: Övertyga dina offer om att du lider på något sätt, och de kommer att försöka linda din smärta på något sätt.
Baktala offret - Denna taktik använda ofta i samband med taktiken att spela offerrollen. aggressorn använder denna taktik för att få det att se ut som att han "bara besvarar" (dvs. försvarar sig själv mot) aggressioner från offret. Detta hjälper aggressorn att få offret på defensiven.

SvartaKatten skrev: Situationen kan se ut så här: Man är missnöjd med en annan persons beteende. Det kan vara att personen sagt något sårande eller kränkande (hävt ur sig nåt mycket onödigt). Eller det kan vara att personen brutit mot någon regel (t.ex. på ett forum) eller det kan vara på jobbet att personen inte skött det som de måste sköta. Och på grund av detta måste man ge kritik (säga ifrån).
På kritiken reagerar nog de flesta människor med att hänga lite läpp, bli lite ledsna - kanske förvånade, eftersom de säkert inte gjort det med mening så de har inte insett riktigt vad de gjort - men de svarar inte med att ta ut det på den som ger kritiken, utan de svarar med: "Oj då! Det har jag inte insett. Då ska jag tänka på det i fortsättningen!" (eller något liknande).
Men sen finns det dom där andra som inte tål kritik. Kanske för att deras självbild rasar av kritik? Och dessa kan svara helt annorlunda på att få kritik i situationen ovan, t.ex: "Ja, du behöver inte oroa dig! Jag kommer inte hit mer! Du ska inte behöva ha nåt 'besvär' av mig i fortsättningen!" De försöker alltså vända situationen, så att den som försöker säga ifrån (ge kritik) i stället blir någon slags förövare och de något slags offer - de gör sig själva till offer.

Bokstav skrev:Mandela sa väl nåt i stil med att människans största rädsla är rädslan för sin egen storhet. Jag tänker mig att man kan vara rädd för den och därmed förminskar man sig själv, och så blir man arg på sig själv för att man gjort det, och därmed kanske man uppfattar sig som ett offer och kanske att andra gör dt också och det hatar man efersom det man mest av allt i världen lyckats med är att "klara sig" just på egen hand och INTE lekt typ martyr.
jag kanske är helt ute och snurrar nu i ditt fall......

Respect and Parenting- Consequences for later in life
People who did not feel respected by their parents tend to take things personally later in life. They may make a big "scene" over something which to other people would seem small. They do this because they are in pain from the lack of respect which they are still feeling, one which originated many years earlier, but likely was not allowed to be expressed.
They may demand to be respected by their employees, their children, their students and the sales clerks in the supermarket. They make seek positions of power where they have authority over others as a way of trying to fill their unmet need for respect. But when they are in positions of authority it is easy for them to confuse respect and fear. When they are feared, they are not respected. When they try to use authority and fear as a substitute they find that they still feel unfulfilled since you can never get enough of a substitute.
On the other hand, another consequence might be that they have such low self-esteems that they never feel worthy of respect. In this case they will let people take advantage of them, abuse them and manipulate them.

akilles skrev:Om man har erfarenheten att vuxna har känslor på bekostnad av ens egna känslor så kan man lära sig att det är farligt att ta in andra se andra, eftersom deras känslor kan riskera att invadera de egna känslorna.

Bokstav skrev:Mandela sa väl nåt i stil med att människans största rädsla är rädslan för sin egen storhet. Jag tänker mig att man kan vara rädd för den och därmed förminskar man sig själv, och så blir man arg på sig själv för att man gjort det, och därmed kanske man uppfattar sig som ett offer och kanske att andra gör dt också och det hatar man efersom det man mest av allt i världen lyckats med är att "klara sig" just på egen hand och INTE lekt typ martyr.
jag kanske är helt ute och snurrar nu i ditt fall......
Bokstav skrev:kom på en sak till....
att man kan vara rädd för att andra ska bli ledsna om man är för bra, att de inte ska "hålla". för det är väl just det narcissisiska och boarderline människor gör, tävlar med en, och man får ju för guds skull inte tro att man är någonting.....
SvartaKatten skrev:Det var bra presterat på kvällskvisten - och nåt trött märks inte alls. Bra citat du hittade och bra tankar du skrev ner
Jag har jätteproblem med en av de sakerna du skriver om:akilles skrev:Om man har erfarenheten att vuxna har känslor på bekostnad av ens egna känslor så kan man lära sig att det är farligt att ta in andra se andra, eftersom deras känslor kan riskera att invadera de egna känslorna.
Hittar känslorna gör jag nog, men det ska mycket till innan jag berättar om dem för nån annan. Sånt som är djupt och väldigt viktigt, menar jag nu. För jag uppfattas nog som en sån människa som både visar känslor och ser andras (oftast i alla fall, om jag inte är väldigt trött och ur humör), men det som syns är lite skrap på ytan, typ, och ta in nån annan som vill "för" djupt och "för" nära är jobbigt. För det är så många gånger tidigare som mina viktigaste känslor har blivit invaliderade när de fått komma fram. Det kanske inte var exakt just det du menade med den meningen, men det fick mig att fundera, så tack

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster