Lillagron skrev:Helt fantastiskt svar! Och antagligen precis vad han behövde få höra ....
Misan skrev:Jo! Bra att du kom på det:) och fick det sagt!
Ja, det där att man inte kommer på vad man ska säga just
där och då när det händer... och sen kommer man på
efteråt vad man
borde ha sagt. Det är väl det vanligaste. Men nu hade jag ju 30 år att fundera ut något drastiskt att säga

eftersom samma sak hände hela tiden!
Tack!

Det där eviga dåliga samvetet nästlar sig ju in över allt, så det här, att jag sa på det sättet... det tar liksom lite emot att berätta. Jag är rädd att andra ska tycka jag är lika elak, som jag själv känner mig när jag tänker på vad jag sa. Men det gör ni ju uppenbarligen inte!
Att jag känner mig elak är väl sån där känsla jag
lärt sig från mina föräldrar att jag bör känna, och som jag behöver omvärdera: Känslan att om man inte tar hand om sina föräldarar är man elak (= är mamma åt sin mamma), om man inte ger sina föräldrar den uppmärksamhet som de vill ha, är man elak, om man inte har samma åsikter som de har, är man elak (och även dum eller korkad) osv.
Så det är väl ytterligare en sak som är "typisk", kanske.
Och en sak till kom jag på:
Avundsjukan. Narcissistiska föräldrar är ofta avunsjuka på sina barn. När barnen är små konkurrerar de med barnet om den andra förälderns uppmärksamhet. När barnen är vuxna kan de vara avunsjuka på sina barn på alla möjliga andra sätt.
Min pappa konkurrerade absolut med mig om min mammas uppmärksamhet när jag var liten. Jag fick stryk om jag tog för mycket av min mammas uppmärksamhet.
Och ytterligare en sak:
Man blir jämförd med andra och får veta att "du borde vara som Karin" eller "Varför är du inte like duktig som Eva?". Min pappa brukade klippa ut tidningsartiklar som handlade om unga kvinnor som lyckats med olika saker, och blev intervjuade i tidningen på grund av det. Han visade dem för mig och undrade varför jag inte var som dem. Vid denna tid hade jag ett väldigt bra jobb (faktiskt) och det gick bra för mig, men när jag försökte berätta för min pappa vad jag höll på med hörde han aldrig ett ord av vad jag sa. Det var som att det spelade ingen roll vad jag gjorde. Det kunde i alla fall inte vara något bra, för jag hade inte blivit intervjuad i hans lokaltidning