Victoria skrev:Intressant ämne. Jag håller med dig, det känns inte som om det finns något nytt alls som visats i deras forskning.
SvartaKatten skrev: Men när ska det forskas på "privata katastrofer"? Alltså t.ex. att man blir misshandlad, våldtagen eller hotad till livet i sitt eget hem eller på annan privat/undanskymd plats? ... eller forskas på upplevelsen av hot i olika varianter av psykisk misshandel?
Det har redan forskats på detta, allt detta kan framkalla post-traumatiskt stressyndrom (PTSD). PTSD orsakas av en överväldigande svår händelse (trauma). Traumat kan vara personligt, som vid misshandel i hemmet, eller opersonligt, som vid en olycka. Det centrala symtomet är att den traumatiska händelsen återupplevs, förknippat med skräck eller vrede. Återupplevandet kan utlösas av yttre sinnesintryck eller händelser som påminner om traumat.
Om du har växt upp med en narcissistisk förälder ökar troligheten att du har upplevt ett (eller flera) trauman i barndomen. Om du har upplevt trauma på trauma (på trauma, etc) kan du få s k komplext PTSD. Har du PTSD i mer än tre månader kallas det kroniskt.
Jag har själv genomlidit mångårigt PTSS (som det ofta benämns på Svenska) och är övertygad om att det också just varit inklusive "komplext" PTSS. Lånade en bok om detta för ett par år sedan däri jag fann nån slags checklist över symptom på komplexa varianten. Mycket träffande.
Kort om mig (som ny); växte upp i en högst dysfunktionell familj med en "lätt" psykopatisk och Narcissistisk far och en mor med drag av medberoende/Borderlinepers. Jag är mellanbarn av tre och upplevde tidigt trauma genom hjärtmuskelinfl. i samband med förlossningen. Orkar för närvarande inte gå in på djupet - vilket jag känner jag vill om jag väl föresätter mig gå in på det - av allt som var plågsamt under uppväxten, kan säga jag känner igen mig mycket väl i minst ett inlägg i varje tråd jag gått in på och scrollat genom svaren på härinne. Var för ett antal år sen aktiv på olika forum av samma art som detta, men fick tyvärr inte ut det som arbetsinsatsen att skriva/keep in check för svar gav tillbaka. Hade iofs inte Internet hemma då, men men. Får se hur det känns denna gång.
Iallafall så reagerade jag på Svart Katten:s inlägg om hur han/hon inte blev förstådd och aldrig adekvat diagnosticerad eller behandlad inom vården. Själv har jag blivit bemött med en stor grad av tveksamhet och viss arrogans av allt från terapeuter till typ allmänläkare på VC. Fått göra allt själv när det kommer till att finna problematiken (PTSS), succesivt lägga märke till att det stämmer väl in på hur jag har det och ta egna initiativ till behandla symptomen (flashbacks, dissociation, dittintills nya, kognitiva svårigheter med korttidsminne, desorientation etc) genom tex självhjälpsgrupper eller direkta, emotionella avslut.
Det tog lång tid från att det satt igång till jag väl kom till skott med "motboken" till allt, och delvis beror det ju på okunskap och villrådighet från olika vårdinstanser som vallar en runt som ett (svart) får. Om de inte lyckas lura i en att just de kan rädda dig genom, från de för PTSS vidkommande, helt verkningslös samtalsterapi av olika sorter det vill säga. Klassisk narcissistisk tankefälla - att tro att någon kan förstå, rädda och lösa alla problem denna terapeut (eller hjärnskrynklare) ställs inför.
Jag fick, vill jag "erkänna", återigen flashback (fri från det i drygt ett år nu) efter att ha kollat in filmklippen om Egomania och dokumentären i fem delar om psykopatologi. Det var extremt jobbigt att erfara nu igen, att man aldrig helt kommer över det. Känner mig så svag och maktlös inför den enorma hjälplöshet man upplever som drabbad av ptss när det väl sätter in. Det tar knäcken på den bäste, och den sämste, av oss. För mig är det en N från min gymnasietid jag blev "kamrat" med som åsamkat mig stor smärta och förödelse, främst emotionellt (jag är rätt känslig under ytan) genom utstuderad mobbning, svek och ett rakt igenom stilrent Narcissistiskt beteende. Att en människa kan göra såna sår utan att tillfoga fysiskt våld är riktigt skrämmande att tvingas uppleva. Kanske viktigt att vittna om s a s. Det handlar ju även om mig och min kapacitet som narcissistic fuel i kanske lika stor utsträckning men det är åtminstone denna person som är det enskilt största spöket i alla invasiva symptom jag tidigare, och asså även i eftermiddag, upplevt.
Mvh,
E