Uppmärksamhet - histrionisk personlighetsstörning

Om patologisk narcissism, narcissistiska drag, narcissistiska beteenden, och om narcissistisk-, histrionisk-, borderline-, paranoid- och antisocial personlighetsstörning samt om psykopati.
Kategoriregler
Kategori för diskussion om patologisk narcissism, narcissistiska drag, narcissistiska beteenden, och om narcissistisk-, histrionisk-, borderline-, paranoid- och antisocial personlighetsstörning samt om psykopati. Läs även forumets regler här och om användargrupper och slutna kategorier i forumet här.

Uppmärksamhet - histrionisk personlighetsstörning

Nytt inläggav ALI » sön 18 maj 2008, 17:44

Jag har träffat ett par människor i livet som varit helt besatta av uppmärksamhet

De har först verkat oerhört sympatiska och bjudit på sig själva och verkat uppriktigt intresserade av en. Men så har man insett att allt bara är yta och spel som de kör med.

För när det kommer till kritan så kunde de inte bry sig mindre. Då ser man bara total likgiltighet.
De fejkar känslor - de känns som om de tycker om en bryr sig - men det är inte på riktigt - blir man varse.

Ett exempel var en människa som det kändes som om det var en nära vän - men när min hund blev dödad så sitter människan och fikar - helt oberörd. Händelsen berörde inte ett smack

Jag har träffat flera sådana här människor, karismatiska, strör komplimanger omkring sig, de kan vara diskret flörtiga, eller uppträda som en sann vän. Men det finsn inte ett djup i känlsorna
Och de behandlar alla likadant

De får en att kännsa sig speciell och utvald - men när man inser att det finns 482 personer till som personen behandlar på samma sätt...

Det jag har insett - är att de spelar teater för att få själva få uppmärksamhet.
Lite känsla som att; finns ingen publik så finns jag inte

Att uppmärksamheten bygger på falska grunder verkar inte spela ngn roll.

Är detta att spegla sig i andra????

Jag skulle inte klassa dessa som narcister - men vad är dom?

handlar det om Borderline?
ALI

Level: 0
HP: 0 / 0
0 / 0
MP: 0 / 0
0 / 0
EXP: 0 / 0
0 / 0

Nytt inläggav Beea » sön 18 maj 2008, 18:03

Jag tror inte att det handlar om Bordeline. En person med Borderline har stora problem att behandla alla människor likadant, de "handlar efter dagsläget" om man säger så. Eller hur de känner för stunden. De är inte konsekventa i sitt sätt att vara alls. De styrs av den känslan som kommer över dem och då kan det bli hur som helst. De är impulsiva, bekräftesletörstande, tror inte på sig själva, krävande.De öppnar sig jättemycket till att börja med, men kommer man för nära backar de rejält för närheten skrämmer dem. Samtidigt som de är rädda för att förlora relationen. De kan hoppa fram och tillbaka och deras agerande mot andra människor blir som ett slags JoJo beteende.

De människor som du råkat ut för har jag oxå råkat på. Det är precis som om de är tomma inuti, de har en fin trevlig yta men sen finns det inget mer. Kanse ett narcissistiskt drag men kanske inte riktigt narcissiter. Man skall nog vara försiktig med att sätta in alla människor i fack även om de beteer sig avvikande.

Jag har en tendens att sätta in människor i fack men försöker se att vi är olika och alla bär vi på olika skador och orsaker till vårat beteende. Försöker acceptera folk som de är. Det är svårt speciellt om man blir sårad av deras sätt att vara.
"Cave quid dicis, quando, et cui"
Användarvisningsbild
Beea
Forumveteran
Forumveteran

Level: 15
HP: 14 / 488
14 / 488
MP: 233 / 233
233 / 233
EXP: 271 / 292
271 / 292

Re: Uppmärksamhet

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 18 maj 2008, 18:31

ALI skrev:Jag skulle inte klassa dessa som narcister - men vad är dom?

Histrioniker - det finns histrionisk personlighetsstörning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionis ... C3%B6rning
http://web4health.info/sv/answers/border-histrionic.htm

* känner sig illa till mods i situationer där han eller hon inte är i centrum
* samspelet med andra präglas ofta av ett inadekvat sexuellt förföriskt eller provocerande beteende
* visar snabbt skiftande och ytliga uttryck för känslor
* använder sig genomgående av sitt yttre för att dra uppmärksamhet till sig
* är överdrivet impressionistisk och detaljfattig i sitt språk
* ter sig dramatiserande, teatralisk och överdrivet känslomässig
* är lättpåverkad av andra eller av omständigheterna
* uppfattar relationer som mer intima än vad som verkligen är fallet

Jag har läst någonstans att det hette hysterisk karaktärsneuros förr, men så bytte man till ordet histrion i stället, som låter lite likadant, för man tyckte inte hysterisk var så hippt ord längre. Histrion betyder skådespelare på grekiska.

Hittade den här sidan för ett tag sen - En sammanfattning av en bok som heter "Emotional Vampires". En populärpsykologisk, kanske lite "rolig" beskrivning av en histrioniker (får se om jag orkar översätta det nån gång senare).

Histrionic Vampires (ber om ursäkt för alla de stora bokstäverna. Det var så från början).

Histrionic means dramatic. With these vampires everything’s a show, and what you see is seldom what you get. They crave attention and approval and will do anything to get them, except making good on their promises.

HAMS live to put on a show. If you don't pay enough attention they'll, they'll just shrivel up and die. It will be your fault.

LOOK FOR: Sexual stereotypes, and highly noticeable looks that can change overnight according to whim, or remain the same for years through the magic of cosmetic surgery. Histrionics have big hair, big muscles, big emotions and not the tiniest clue of who they really are.

DRAW YOU IN WITH: Charm, beauty, talent, the promise of sex (often unfulfilled), or whatever else it takes to get noticed, except for substance.

DRAIN YOU BY: Needing more maintenance than a classic car or a rare orchid, but having almost nothing to give back save an occasional great performance.

THE ONES YOU SEE EVERY DAY: Celebrity wannabes and drama queens (and kings) whose emotions are a mile wide and an inch deep.

DEFENSIVE STRATEGY: Histrionic lives are soap operas. Watch, but don't join the cast.

PASSIVE-AGGRESSIVES long for approval so much that they hide any part of themselves that anyone would disapprove of, especially anger and sexuality.

LOOK FOR: Bright smiles, blatant denial, and more than a passing resemblance to Barbie or Ken

DRAW YOU IN WITH: Being nice, friendly, cheerful, enthusiastic, brave, clean, and reverent.

DRAIN YOU BY: Attacks that everyone else sees, but they never acknowledge, or by simply being too forgetful to give you what they promise. Or maybe they're sick with some vague and undiagnosible illness.

THE ONES YOU SEE EVERY DAY: People who never get angry themselves, but seem to make everybody else angry. “Unintentional” sexual harassers, Church Ladies who cast stones, pure and perfect anorexics, or anyone else who would never think of doing anything unacceptable.

DEFENSIVE STRATEGY: First and foremost, never try to get Passive-Aggressives to admit to their own motivation; you will only get a headache. Remember that they hunger for approval. Tell them explicitly what it takes to please you and praise them profusely when they do it. The strategy is simple and almost foolproof, but it is seldom employed because it's hard to praise somebody who gives you headaches. Hard as it is, it's far easier than the alternative.

LIVING A SOAP OPERA:
THE HISTRIONIC VAMPIRE CHECKLIST

True or false? Score one point for each true answer.

1. THIS PERSON USUALLY STANDS OUT IN A CROWD BY VIRTUE OF LOOKS, DRESS, OR PERSONALITY.

2. THIS PERSON IS FRIENDLY, ENTHUSIASTIC, ENTERTAINING AND ABSOLUTELY WONDERFUL IN SOCIAL SITUATIONS.

3. THIS PERSON TREATS SUPERFICIAL ACQUAINTANCES AS IF THEY WERE CLOSE FRIENDS.

4. THIS PERSON MAY BECOME VISIBLY UPSET WHEN FORCED TO SHARE THE CENTER OF ATTENTION.

5. THIS PERSON FREQUENTLY CHANGES HIS OR HER STYLE OF DRESS AND OVERALL LOOK.

6. THIS PERSON LOVES TO TALK, GOSSIP, AND TELL STORIES.

7. THE STORIES USUALLY BECOME MORE EXAGGERATED AND DRAMATIC WITH EACH RETELLING.

8. THIS PERSON HAS A GOOD FASHION SENSE, BUT PERHAPS A BIT TOO MUCH CONCERN WITH HIS OR HER APPEARANCE.

9. THIS PERSON CAN BECOME VERY UPSET OVER RELATIVELY SMALL SOCIAL SLIGHTS.

10. THIS PERSON SELDOM ADMITS TO BEING ANGRY, EVEN WHEN HIS OR HER ANGER IS QUITE APPARENT TO OTHER PEOPLE.

11.THIS PERSON HAS VERY LITTLE MEMORY FOR DAY TO DAY DETAILS.

12. THIS PERSON BELIEVES IN SUPERNATURAL ENTITIES, LIKE ANGELS, DEITIES, OR BENEVOLENT SPIRITS WHO REGULARLY INTERVENE IN EVERYDAY LIFE.

13. THIS PERSON HAS ONE OR MORE UNUSUAL AILMENT THAT COMES AND GOES ACCORDING TO NO DISCERNABLE PATTERN.

14. THIS PERSON HAS SOME PROBLEMS DOING REGULAR CHORES LIKE PAPERWORK, HOUSECLEANING, OR PAYING BILLS.

15. THIS PERSON HAS BEEN KNOWN TO GET SICK TO AVOID DOING SOMETHING UNPLEASANT.

16. THIS PERSON FERVENTLY FOLLOWS SEVERAL TELEVISION SHOWS OR SPORTS TEAMS.

17. THIS PERSON'S COMMUNICATION, THOUGH HIGHLY COLORED, IS OFTEN INDIRECT AND VAGUE.

18. THIS PERSON REQUIRES MORE MAINTENANCE THAN A RARE ORCHID, BUT BELIEVES HE OR SHE IS THE EASIEST PERSON IN THE WORLD TO GET ALONG WITH.

19. THIS PERSON OFTEN SEEMS SEDUCTIVE, WHETHER HE OR SHE WOULD ADMIT TO IT OR NOT.

20. DESPITE ALL THE PROBLEMS, THIS PERSON IS ALWAYS IN DEMAND, AND MORE POPULAR THAN I COULD EVER HOPE TO BE.

Scoring: Five or more true answers qualifies the person as a Histrionic Emotional Vampire, though not necessarily for a diagnosis of Histrionic Personality. If the person scores higher than ten, be careful that you don't inadvertently join the cast of his or her soap opera.
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 16
Blogg: Visa blogg (4)
Level: 50
HP: 4883 / 9575
4883 / 9575
MP: 3567 / 4571
3567 / 4571
EXP: 4576 / 4830
4576 / 4830

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 18 maj 2008, 18:40

Beea skrev:Jag har en tendens att sätta in människor i fack men försöker se att vi är olika och alla bär vi på olika skador och orsaker till vårat beteende. Försöker acceptera folk som de är. Det är svårt speciellt om man blir sårad av deras sätt att vara.

Det är ju sant. Och jag har träffat lite olika människor som jag nog, så här i efterhand, skulle stoppa in i facket "histrioniker", men en av dem passar in på både narcissist och histrioniker, och en annan passar in på histrioniker ganska bra, men det är inte så pass illa att jag skulle säga att h*n var en "störd människa". I alla fall så fick jag en aha-upplevelse när jag läste om histrionisk personlighetsstörning. Det förklarar en del. Sen behöver man ju inte sätta folk i fack, mer än kanske bara innerst inne för sig själv (och inte berätta det för nån).
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3567 / 4571
4576 / 4830

Nytt inläggav ALI » mån 19 maj 2008, 17:26

Tack så väldigt mycket svarta katten

Jag behövde verkligen veta "What hit me" :oops:

Jag håller med om at man inte skall diagnosticera, men för mig handlar det mycket om att bearbeta.

Jag har nog svårt att förlåta mig att jag trodde så starkt på denne man.
Han var liksom ingen vanlig "Casanova" - för det hade jag inte gått på

Han höll på med ngt annat - och jag var ung och dum....

Och trodde det var mig det var fel på - givetvis :smyger_ut:

I samma veva föll jag för en annan sådan här person som kompis
´Jag flyttade till och med till samma ort som henne - då det var meningen att vi skulle samarbeta med en gemensam hobby...

Råblåst - det är jag :faar:

Senar i livet så träfafde jag ytterligare en sådan här och det var ngt den sa - som satte igång världens ångest hos mig.
Det måste varit ngn varningsklocka på ngt vis.

Exakt vad som utlöste det minns jag inte - men det var verkligen starkt.

Innan mina möten med de första två fanns det inte på min världskarta att man kunde bete sig som om det var på riktigt - utan att det var det.
ALI

0 / 0
0 / 0
0 / 0

Nytt inläggav SvartaKatten » mån 19 maj 2008, 20:25

ALI skrev:Jag håller med om at man inte skall diagnosticera, men för mig handlar det mycket om att bearbeta.

Samma här, för mig.

ALI skrev:Råblåst - det är jag :faar:

I så fall är jag lika blåst, jag ;) för jag har också gått på samma. Men jag tycker inte man ska känna sig blåst. Det är ju de som har betett sig på det här viset. Inte du/jag/vi. Deras beteende får stå för dem. Vill någon luras (medvetet eller omedvetet), så kan de ju, om de anstränger sig. Klart man blir mindre naiv och mer vaksam allt eftersom (något sånär street smart), av ren självbevarelsedrift, men skulle någon ända råka slinka igenom "filtret" så... Det är ju den personen som är ett a**h*** då, och inte jag.
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3567 / 4571
4576 / 4830

Nytt inläggav ALI » tis 20 maj 2008, 11:09

Men du måste förstå att jaghar ansvar för ALLT - i hela världen

:smt046

:wink:
ALI

0 / 0
0 / 0
0 / 0

Nytt inläggav SvartaKatten » tis 20 maj 2008, 14:00

Fniss :wink: :mrgreen:
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3567 / 4571
4576 / 4830

Re: Uppmärksamhet - histrionisk personlighetsstörning

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 18 jan 2009, 21:18

Mer om Histrionisk Personlighetsstörning: Histrionic Personality Disorder

What is histrionic personality disorder?

Histrionic personality disorder is one of a group of conditions called dramatic personality disorders. People with these disorders have intense, unstable emotions and distorted self-images. For people with histrionic personality disorder, their self-esteem depends on the approval of others and does not arise from a true feeling of self-worth. They have an overwhelming desire to be noticed, and often behave dramatically or inappropriately to get attention. The word histrionic means “dramatic or theatrical.”

This disorder is more common in women than in men and usually is evident by early adulthood.
What are the symptoms of histrionic personality disorder?

In many cases, people with histrionic personality disorder have good social skills; however, they tend to use these skills to manipulate others so that they can be the center of attention.

A person with this disorder might also:

• Be uncomfortable unless he or she is the center of attention
  • Dress provocatively and/or exhibit inappropriately seductive or flirtatious behavior
  • Shift emotions rapidly
  • Act very dramatically as though performing before an audience with exaggerated emotions and expressions, yet appears to lack sincerity
  • Be overly concerned with physical appearance
  • Constantly seek reassurance or approval
  • Be gullible and easily influenced by others
  • Be excessively sensitive to criticism or disapproval
  • Have a low tolerance for frustration and be easily bored by routine, often beginning projects without finishing them or skipping from one event to another
  • Not think before acting
  • Make rash decisions
  • Be self-centered and rarely show concern for others
  • Have difficulty maintaining relationships, often seeming fake or shallow in their dealings with others
  • Threaten or attempt suicide to get attention
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3567 / 4571