Jag har märkt stor skillnad på om jag ser någon utväg - har någon annan stans att gå, eller någon annan stans att vända mig - eller om jag känner att jag sitter fast, när jag haft besvärliga människor (eller "puckon"

) på jobbet. Om jag har något att se fram emot och vet att det är bara under en begränsad period jag behöver stå ut med den besvärliga människan, bryr jag mig inte så mycket. Men känner jag att jag sitter fast, eller trivs väldigt bra i övrigt och vill stanna, så tar jag åt mig mycket mer.
Det finns såna där "felletare" som ska anmärka på allt som andra människor gör och blir riktigt i sitt esse när dom hittar nåt som kan anklaga andra för att ha gjort fel. Dom känns igen på att dom har ett mönster av att de hoppar på flera olika personer på rad i tur och ordning. De har alltid någon som de hackar på. Det fanns en väldigt utstuderad sådan person på en av mina arbetsplatser. Först visste jag ju inte om att hon hade hackat på många personer, utan jag trodde det bara var jag. Men efter att ha pratat lite försiktigt med ett par arbetskamrater fick jag veta att hon "hoppade på" alla nya och att ett par personer till och med hade slutat för att de inte stod ut. Då förstod jag att det inte handlade om mig, och tog åt mig mindre. Så jag råder den som känner sig orimligen hackad på att fråga runt lite försiktigt vad den här personen har för historia på arbetsplatsen. Och sen ger jag rådet att säga ifrån riktigt ordentligt. Rya i rejält och sätt gränsen. Dom brukar vara ganska fega typer som hoppar på folk som de tror är snälla och timida och inte vågar säga ifrån. Så visa dem att du inte är en sån person!
Såna där "felletare" och "hackare" brukar (enligt min erfarenhet) också vara såna som har väldigt dålig tolerans för alla som de uppfattar som avvikande eller annorlunda på något vis. Och man behöver inte vara särskilt annorlunda för att de ska börja störa sig. Det där som de uppfattar som "annorlunda" kan vara såna simpla saker som att man har en annan utbildning, en annan klädsmak, är yngre eller äldre, har "fel" kön, har någon hobby eller intresse som dom inte förstår sig på... och sånt. Man ska passa in i deras snäva mall, eller så börjar dom leta efter "fel" och hacka på allt dom ser. Intressant nog är inga av de där saker som gör att de uppfattar vissa människor som avvikare något som påverkar hur man utför sina arbetsuppgifter, och inte heller något som påverkar ens förmåga att ha bra relationer till sina arbetskamrater. Klädsmaken påverkar ju varken hur man jobbar, eller hur man relaterar till andra. Men, som jag har uppfattat det, får dessa människor väldigt negativa förväntningar på den som inte passar in i deras snäva mall - så de tror automatiskt att "eftersom h*n inte bryr sig om vad han sätter på sig så gör h*n säkert fel hela tiden också". De tycker folk är "knäppa" för att de har fel kön, eller fula kläder, eller för att de spelar fotboll/datorspel/syr lapptäcken/gillar att fiska (eller vad de nu är för hobby de tycker är konstig) helt enkelt. Men de kan sällan peka ut något konkret att klaga på, vad gäller själva arbetsinsatsen, fastän de letar efter fel hela dagarna.
Ja, det är nog någon "mobbargen" som dessa människor dras med. Typiskt såna som sprider skitsnack om någon, utan att egentligen ha något konkret att komma med över huvud taget, när man frågar dem. Som två kvinnor som jobbade på ett annat av mina jobb.
Jag och arbetskamraten samtalar och jag nämner helt neutralt en annan arbetskamrat; "Kalle".
Arbetskamraten: "Men han är ju så svart..."
Jag: "Vaa?"
Arbetskamraten: "Han är så svart..." (menande ton och himlande med ögonen)
Jag: "Ööh, svart är han väl inte... brun... i så fall. Men vad har det med något att göra?"
Arbetskamraten: [tiger]
Jag: "Varför säger du så?"
Arbetskamraten: [tiger]
Jag sitter på en annan arbetskamrats rum och vi jobbar ihop om en grej. Hon får ett telefonsamtal. Hon är riktigt ordenligt otrevlig mot personen i andra änden. Jag hör bara vad hon säger, inte vad personen i andra änden säger.
När hon lägger på säger jag: "Oj! Var han otrevlig?!"
Hon: "Nej, han var trevlig, faktiskt"
Jag: "Men vad sa han då, eftersom du svarade så där?"
Hon: "Han frågade efter [en person] och [ställde en fråga som ingår i hennes jobb att svara på]"
Jag: "Men varför lät du sådär då?"
Hon: "Det var en sån där invandrare. Han hade brytning"
Jag: "Hade du svårt att höra vad han sa?"
Hon: "Nej, han pratade bra svenska"
Jag: [stum av förfäran och förundran]
Jag berättade för deras chef om det här. Båda kvinnorna var kända för att vara otrevliga och svåra att samarbeta med. Den ena försökte chefen bli av med, redan sen innan, fast med konstiga indirekta metoder, istället för att säga rakt ut vad problemet var. Den andra var en sån där "östermalmskärring" och gissningsvis, pga av detta, så försökte chefen inte bli av med henne. Den andra hade förmågan att vara trevligt mot "rätt" person och skitotrevlig mot alla andra som hon ansåg inte passade in i "mallen". Den första var rakt av otrevlig mot alla.
Jag tog dom här exemplen, som nog är ganska extrema, för att ni ska förstå vad för slags personer jag menar. Vissa av de här hackande personerna är mycket mildare i sin framtoning, men det är samma "skrot och korn" i alla fall. Puckon, helt enkelt. Ta inte åt er. Dom har säkert världens tristaste mest tragiska liv, eftersom dom håller på med sånt där. Hur kul kan det vara att gå omkring och vara så där elak? Skit i dom och isolera dom från att nå fram till ert inre. Tänk er att ni har en sån där SciFi genomskinlig elektronisk sköld runt er som inte släpper igenom sånt där skit.