Vuxet barn till narcissistisk förälder oftare utbrända?

Om hur det är att vara ett vuxet barn till en personlighetsstörd förälder; t.ex. om "parentified children" (barnet som förälder), medberoende, plats för egna berättelser, erfarenheter med mera.
Kategoriregler
Kategori för diskussion om hur det är att vara ett vuxet barn till en personlighetsstörd förälder; t.ex. om "parentified children" (barnet som förälder), medberoende, plats för egna berättelser, erfarenheter med mera. Läs även forumets regler här och om användargrupper och slutna kategorier i forumet här.

Vuxet barn till narcissistisk förälder oftare utbrända?

Nytt inläggav SvartaKatten » fre 05 dec 2008, 07:41

Det verkar vara många här som har drabbats av utmattningsdepressioner eller utbrändhet? Det skrivs en del om det i den här tråden: Hur mår ni, psykiskt?. Är det någon här som satt sig in i ämnet lite mer, alltså sambandet mellan utmattningsdepression och att ha blivit uppfostrad av en narcissistisk förälder? Eller någon som har pratat med/fått sambandet förklarat för sig av en terapeut/psykolog? Eller som vill berätta om sina egna erfarenheter? Jag vet att det står en hel del i tråden som nämns ovan, men jag tänkte det kunde vara bra med en egen tråd för detta ämne. :D
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 16
Blogg: Visa blogg (4)
Level: 50
HP: 4883 / 9575
4883 / 9575
MP: 3567 / 4571
3567 / 4571
EXP: 4576 / 4830
4576 / 4830

Re: Vuxet barn till narcissistisk förälder oftare utbrända?

Nytt inläggav bokus » fre 16 jan 2009, 11:03

Nja, jag blev mobbad av min mamma och i skolan och så hade jag tvångssyndrom så uttmattning var en positiv sak för mig. Det betydde att det inte längre gick runt och runt och jag kunde gå vidare och börja leva mitt reget liv även om mobbningen kvarstod. Men jag vet inte kanske var utbrändsdeppreimerad under ytan?
Användarvisningsbild
bokus
Medlem, 50+ inlägg
Medlem, 50+ inlägg

Level: 7
HP: 1 / 130
1 / 130
MP: 62 / 62
62 / 62
EXP: 75 / 81
75 / 81

Nytt inläggav ljusetitunneln » fre 16 jan 2009, 21:44

Intressant samband, tror det är vanligt. I mitt fall kan jag urskilja följande:

-Vaksam på Ns behov så jag reflekterar inte på vad jag orkar med utan på vad N hela tiden vill ha(sällskap, tröst, medhåll-jasägare) Vaksamheten tar jättemkt energi.
-Kontrollerande gm att ställa frågor hela tiden, får inte berätta det jag vill utan blir då avbruten med en annan fråga, som ett förhör-jätteuttröttande! Särskilt nedslående om man gjort nåt kul och sen bara ska sitta o svara på frågor av en rotande N.
-SKuldbeläggande om jag roar mig(när jag var liten tom förbjudet). Det är fult och det är fel på de personer jag träffar.
-Skuldbeläggande om jag säger att jag är trött. Det är fult att vila. Då är man lat.
-Fördummad om jag har en annan åsikt.
-Ns vilja till att jämt börja tjafsa om saker för att själv kunna avreagera sig.
-Ns sätt att tränga sig på, gå över gränser tar mkt energi värja sig.
-Min benägenhet att plugga väldigt mkt för där kunde jag hämta energi, men är även tröttande. :smt102
-Min psy sa att det är vanligt att man som barn försöker fixa till situationen hemma. Jag tog på mig rollen att hålla låda. Helt klart uttröttande. :smt009

Kontentan, N kräver all min energi, och vill få mig att känna skuld när jag roar mig(o egentligen kunde vara en källa till hämta energi). Jag vänder mig till studier o arbete. Det blir en konstant stress, uppvuxen i kaos.

(Jag har inte pratat om det med min psyk o har inte nån diag heller. Några tankar bara.)
Användarvisningsbild
ljusetitunneln
Medlem, 6+ inlägg
Medlem, 6+ inlägg

Level: 2
HP: 0 / 30
0 / 30
MP: 14 / 14
14 / 14
EXP: 10 / 18
10 / 18

Nytt inläggav ljusetitunneln » fre 16 jan 2009, 22:18

En N ger ju aldrig energi, o som barn kan man ju inte bara vända på klacken och gå, utan man blir- kanske van vid stress så man tar på sig för mkt saker i livet. Om man klarade sig igenom uppväxten vill säga, annars fanns det nog med dramatik redan där för att göra en utbränd.

Punkten om fördummad menar jag att jag tänker över vad jag säger vilket tar en massa energi.
Användarvisningsbild
ljusetitunneln
Medlem, 6+ inlägg
Medlem, 6+ inlägg

0 / 30
14 / 14
10 / 18

Nytt inläggav SvartaKatten » lör 17 jan 2009, 13:52

Ja, det är ju så mycket en narcissistisk person gör som tar en massa energi. Dessutom ska en N vara i centrum hela tiden, ha ens uppmärksamhet, och bara det tar en massa energi. Det "rycks och slits" i en hela tiden för att man ska titta på N, se på vad N gör, lyssna på vad N säger, för att N vill gräla om nåt, för att N behöver omedelbar assistans med nåt... osv. Man får inte ha någonting ifred. Knappt ens sina egna tankar.
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3567 / 4571
4576 / 4830

Nytt inläggav Fröya » sön 18 jan 2009, 20:49

Stämmer på mig allafall. Tror jag har en förälder som är "N" och gick in i väggen för några år sen. Tror det berodde på höga krav och dålig på att reda ut konflikter på arbetet. Dessutom slappnar man aldrig av när man går på tå och ska vara alla till lags hela tiden.
Användarvisningsbild
Fröya
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Level: 4
HP: 0 / 61
0 / 61
MP: 29 / 29
29 / 29
EXP: 29 / 38
29 / 38

Nytt inläggav Victoria » mån 19 jan 2009, 11:42

Om jag utgår från min egen teori :wink: att det inte är arbetet i sig som gör att man får en utmattningsdepression, utan för att arbetet är dåligt upplagt på grund av att en självisk människa administrerar/ har ansvar för hur arbetsbördan ser ut och att en människa som har alldeles för lätt att åsidosätta sina egna behov då inte blir hörd eller sedd utan arbetar ihjäl sig (av olika anledningar) --- Om jag utgår från det så skulle det vara otroligt intressant att veta hur många fall av utmattningssyndrom som beror på att personen som drabbats arbetat tillsammans med en narcissist.
Användarvisningsbild
Victoria
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Level: 5
HP: 0 / 81
0 / 81
MP: 38 / 38
38 / 38
EXP: 43 / 51
43 / 51

Nytt inläggav ljusetitunneln » mån 19 jan 2009, 14:02

Fröya skrev:Dessutom slappnar man aldrig av när man går på tå och ska vara alla till lags hela tiden.

Detta 'tassande' är så förrädiskt, det tar mer energi än man kan tro.
Användarvisningsbild
ljusetitunneln
Medlem, 6+ inlägg
Medlem, 6+ inlägg

0 / 30
14 / 14
10 / 18

Nytt inläggav hallonflickan » mån 19 jan 2009, 15:05

ljusetitunneln skrev:
Fröya skrev:Dessutom slappnar man aldrig av när man går på tå och ska vara alla till lags hela tiden.

Detta 'tassande' är så förrädiskt, det tar mer energi än man kan tro.

Absolut, det är att utsätta sig för ständig stress. Jag levde som barn under ständig stress (jag var konstant rädd och nervös), vilket antagligen är en av anledningarna till att jag mått dåligt så länge och att det tagit så lång tid för mig att må bra igen. Jag är också väldigt känslig för stress idagens läge också...
Användarvisningsbild
hallonflickan
Global Moderator
Global Moderator

Level: 26
HP: 311 / 1637
311 / 1637
MP: 781 / 781
781 / 781
EXP: 903 / 917
903 / 917

Nytt inläggav SvartaKatten » mån 19 jan 2009, 21:43

Victoria skrev:--- Om jag utgår från det så skulle det vara otroligt intressant att veta hur många fall av utmattningssyndrom som beror på att personen som drabbats arbetat tillsammans med en narcissist.

Det skulle jag också vilja veta. Både när det handlar om dåligt ledarskap och dålig organisation av arbetet över huvud taget, men också när det handlar om mobbing på arbetsplatser. Har funderat allvarligt på att jag skulle vilja samla in data om detta (enkät, intervjuer) och skriva en rapport om det. Det vore himla intressant.

ko.jpg
Apropå att gå in i väggen
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

4883 / 9575
3567 / 4571
4576 / 4830

Nytt inläggav Fröya » ons 21 jan 2009, 18:56

Oj, vad mycket bra det står här på forumet. Har nyss hittat hit och får massa insikter hela tiden. Man skulle kunna göra en hel bok om det som finns här. Den här störningen är helt ny för mig så det är en helt ny värld som öppnar sig.

Vad gäller utbrändhet så hade jag en chef en gång som jag så här i efterhand kan se att han hade många n-drag. Eftersom jag tidigare bränt ut mig så aktade jag mig och efter ett halvår sa jag upp mig, och vad jag hört efteråt så är det massor som börjat och slutat där. Han ändrade i planerna hela tiden och det var som om han gjorde det bara för att visa att det var han som bestämde. Och så sa han till oss (skrek ibland) att vi inte kunde prioritera, trots att vi gjorde exakt det han gett order om några timmar tidigare. Puh vad skönt att jag stack i tid.

Undrar också en annan sak som kanske inte hör hemma i tråden, men det är om barn till narcissistisk förälder ofta får fysiska symptom också? Min mamma har många n-drag vad jag kan se och även pappa. Jag fick ischias för några år sen och min naprapat sa att det kunde bero på undertryckta känslor. Jag förstod inte då vad han menade och gick därifrån, men nu förstår jag bättre. Så hade min bror en svår tarmsjukdom och andra sjukdomar tills han dog. Nu har även jag fått den tarmsjukdomen. Det kan ju vara genetiskt men jag börjar undra lite om en sån barndom inte sätter sig i kroppen också.
Användarvisningsbild
Fröya
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Level: 4
HP: 0 / 61
0 / 61
MP: 29 / 29
29 / 29
EXP: 29 / 38
29 / 38

Nytt inläggav Survivor » ons 21 jan 2009, 19:32

Hej Fröya, ja du har nog rätt i detta. Själv har jag haft problem med magen i flera år, har även problem med ryggvärk/ischias när jag mår psykiskt dåligt eller är stressad.

Jag gick en kurs i basal kroppskänndom och det var fantastiskt. Det innebar att lära sig vara närvarande i kroppen och de tror jag att många med våra erfarenheter inte är. Så det var nyttigt för mig. Många spänningar släppte i kroppen och jag lärde mig att gå utan att spänna mig genom att ha mjukt böjda knän hela tiden.

Så jag tror helt o hållet på att vår psykiska frustration sätter sig i kroppen på det en eller andra sättet.

Kram S
Användarvisningsbild
Survivor
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

0 / 81
38 / 38
EXP: 49 / 51
49 / 51

Nytt inläggav hallonflickan » ons 21 jan 2009, 20:11

Survivor skrev:Jag gick en kurs i basal kroppskänndom och det var fantastiskt. Det innebar att lära sig vara närvarande i kroppen och de tror jag att många med våra erfarenheter inte är. Så det var nyttigt för mig. Många spänningar släppte i kroppen och jag lärde mig att gå utan att spänna mig genom att ha mjukt böjda knän hela tiden.

Så jag tror helt o hållet på att vår psykiska frustration sätter sig i kroppen på det en eller andra sättet.

Kram S

JA, gud ja, är det nåt jag har problem med så är det detta! Jätteintressant, jag visste inte att flera här har samma problem som jag? :?
För min del har jag mått bra när jag har tränat, men det var flera år sen jag tränade regelbundet, innan jag fick ett "nervsammanbrott", och sen har jag suttit framför en dator/TV i flera år...så jag har en del att ta igen.
Har börjat träna nu efter jul, det är skitjobbigt men jag hoppas det ska bli lite bättre...
Men det du säger just, jag är jättespänd i olika delar av kroppen och det har ju inte blivit bättre av att jag varit isolerad inomhus framför en skärm heller.

Basal kroppskännedom låter som nåt jag borde prova på, att lära känna min kropp igen...
Användarvisningsbild
hallonflickan
Global Moderator
Global Moderator

Level: 26
HP: 311 / 1637
311 / 1637
MP: 781 / 781
781 / 781
EXP: 903 / 917
903 / 917

Nytt inläggav Victoria » tor 22 jan 2009, 11:54

Survivor skrev:Jag gick en kurs i basal kroppskänndom och det var fantastiskt.Det innebar att lära sig vara närvarande i kroppen och de tror jag att många med våra erfarenheter inte är

Nu kanske och kanske inte jag går ifrån ämnet lite, fast kanske egentligen inte, för utmattningssyndrom kommer ju med massvis av fysiska symptom. Jag håller i alla fall helt med er, jag har haft liknande problem och jag tycker att det låter som en superintressant kurs. Var hittade du den?
Användarvisningsbild
Victoria
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

0 / 81
38 / 38
EXP: 43 / 51
43 / 51

Nytt inläggav Survivor » tor 22 jan 2009, 16:47

Mer info finns på den här hemsidan.

http://www.ibk.nu/

Kan verkligen rekommendera detta.

Att öva basal kroppskännedom innebär att öva på att uppleva kroppen.

Du tränar din balans och din hållningsmuskulatur, din koncentrationsförmåga och förmågan att "vara här och nu". Du tränar dig på att uppfatta kroppens signaler till dig, så som spänningar och smärta, men också trötthet eller kanske hunger. Du kan träna dig på att uppleva och uttrycka känslor, och hitta en friare och mer harmonisk andning.

En viktig övning är att bara lägga märke till hur det ÄR i din kropp, just i stunden.

Varför basal kroppskännedom?

Vi ser kropp och själ som en odelbar helhet. Via kroppen kan vi nå vårt inre, tankar och känslor.

I basal kroppskännedom utförs enkla övningar där du i rörelse upplever din kropp. Genom kontinuerligt övande kan du utveckla din självkänsla och finna ett mer harmoniskt rörelsemönster.

Kroppen behöver tid för att lära, och lärandet är en process med flera individuella variationer.

Jag gick på en kurs i Göteborg på Moveri - se länk: http://www.moveri.info/nette.html

Kram S
Användarvisningsbild
Survivor
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

0 / 81
38 / 38
EXP: 49 / 51
49 / 51