Databaser över Sveriges psykoterapeuter och psykologer

Om psykologi, terapi och självhjälp.
Kategoriregler
Kategori för diskussion om psykologi, terapi och självhjälp. Läs även forumets regler här och om användargrupper och slutna kategorier i forumet här.

Databaser över Sveriges psykoterapeuter och psykologer

Nytt inläggav SvartaKatten » ons 14 okt 2009, 21:50

Sveriges Psykoterapeuter - här hittar du alla Sveriges privatpraktiserande psykoterapeuter
http://www.psykoterapeuter.com/

Psykologiguiden - Hitta psykolog och psykoterapeut - Om psykoterapi, psykisk hälsa, psykos, depression
http://www.psykologiguiden.se/, Hitta en psykolog, dessutom: Psykologilexikon

Svenska Terapiförmedlingen
http://hittaterapi.se/
  <(^.^)> AnvändarvillkorForumreglerRapportera ett inlägg
=> Frågor om forumets funktioner besvaras i dessa kategorier (ej via PM) =>
=> Frågor och SvarBBkoder - BBCodesFörslagslådanInfo om Bloggar
=> Hittar du inte svaret? Skapa en ny tråd!

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 24
Blogg: Visa blogg (5)

Re: Databaser över Sveriges psykoterapeuter och psykologer

Nytt inläggav vårblomman » tor 15 okt 2009, 11:52

Tack Svarta Katten... :smt006 :D
Användarvisningsbild
vårblomman
Forumveteran
Forumveteran

Nytt inläggav SvartaKatten » ons 21 okt 2009, 21:12

Tycker det här är så viktig information att jag postar den här i den redan klistrade tråden. Att tänka på när man letar efter en terapeut:

Svt: Tips om du vill söka hjälp

Svt skrev:Bengt Sandström på Riksföreningen Psykoterapicentrum och Örjan Salling på Psykologförbundet ger sina bästa tips om man vill söka terapi:

- Gå helst till någon som är utbildad psykoterapeut. Då är deras utbildning godkänd av Högskoleverket och de står under tillsyn av Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).

- Om man går till en icke-behörig psykolog ska man kanske tänka om. Går han under utbildning ska man förhöra sig om det han gör ingår i hans utbildning och han har handledning. Annars är det självklara tipset att gå till en som är behörig istället.

- Kolla upp vilka referenser han eller hon har. Om personen säger sig vara utbildad psykoterapeut eller psykolog, om du tvivlar, ring Socialstyrelsen. De har register över alla som är legitimerade.

- Fråga om deras grundutbildning: Om de är präster, psykologer eller kanske läkare i grunden.

- Ställ alla frågor första gången och känn efter om samarbetet fungerar innan du bestämmer dig. Gå på magkänslan.

- Fundera över vilken typ av terapi som du tror skulle passa för dig. Det finns gruppterapi, familjeterapi, psykodrama, psykodynamisk och kognitiv terapi, och många fler.

- Se upp med udda titlar som psykosyntesterapeut eller hypnosterapeut. Det kanske fungerar bra för dig, men om någonting skulle gå fel riskerar du att stå rättslös.

- Våga be om hjälp och stöd om någonting känns fel. En legitimerad psykoterapeut eller psykolog kan du anmäla till HSAN

Länkar från Socialstyrelsen:

Utbildningsgången fram till legitimation för psykoterapeuter

Socialstyrelsen skrev:För legitimation som psykoterapeut krävs enligt lag avlagd psykoterapeutexamen, vilket är en yrkesexamen som utgörs av en påbyggnad på ett grundyrke. De flesta legitimerade psykoterapeuter är psykologer, socionomer och läkare i nu nämnd ordning.

Allmänt om yrket
Yrkestiteln psykoterapeut är skyddad i lag och får användas endast av legitimerad psykoterapeut. Vidare gäller att endast den som har legitimation som psykoterapeut är behörig att anställas som psykoterapeut inom en kommuns eller ett landstings hälso- och sjukvård. En legitimerad psykoterapeut ska alltid, i sin yrkesverksamhet, ange sin grundutbildning, dvs. sitt grundyrke.

Läs vidare...

Svt: Varning för udda titlar

Svt skrev:Allt eftersom jakten på terapeuter som felaktigt kallar sig psykoterapeut eller psykolog blir effektivare, lär sig branschen hitta nya kryphål.

Lösningen är att kalla sig någonting snarlikt, coach, samtalsterapeut, socialpsykolog, och den som råkar illa ut riskerar att stå rättslös.

Psykoterapeut är en skyddad titel. Man får inte kalla sig psykoterapeut om man inte har godkänts av socialstyrelsen. Däremot är det inte skyddat att säga att man arbetar med psykoterapi.

- Det var vanligare att man felaktigt kallade sig psykoterapeut eller psykolog för 3-4 år sedan. Nu har branschen lärt sig att vara försiktig och kallar sig i stället någonting snarlikt, säger Bengt Sandström, ordförande vid Riksföreningen Psykoterapicentrum.

Behövs ingen utbildning
Titlar som ackrediterad, diplomerad eller auktoriserad terapeut är inte skyddade och vem som helst kan i praktiken kalla sig det, utan någon som helst utbildning.

- Om din terapeut säger sig ha någon av de titlarna bör man fråga om personen har legitimation som psykoterapeut. Om inte, dra öronen åt dig, eller var åtminstone medveten om att möjligheterna att klaga på verkningslös eller skadlig behandling är ganska små, säger Bengt Sandström och tillägger:

- Går man till någon som inte är utbildad kan det gå illa och symptomen kan i värsta fall förvärras.

Kolla upp referenserna
Det finns otaliga terapeututbildningar, allt från erkända, alternativa utbildningar till rena bluffutbildningar. Det är alltid viktigt att kolla upp terapeutens referenser och utbildning.

Självklart kan en terapeut som gått en alternativ utbildning fungera bra, men den som känner sig felbehandlad kan inte anmäla terapeuten till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, dit man kan anmäla en legitimerad psykoterapeut.

"Vilda västern"
- De som är legitimerade psykoterapeuter står under socialstyrelsens översyn, de som inte är legitimerade gör det inte. Jobbar de privat och under handledning av en legitimerad psykoterapeut har denne ansvaret och kan prickas av socialstyrelsen. Jobbar de privat, utan legitimering och utan handledning, är det mer vilda västern, och svårare att komma åt om det blir fel, säger Bengt Sandström.

Lavinartad ökning
- Det har ökat enormt under senare år. Det är en rättssäkerhetsfråga, där den enskilde individen inte har någonstans att vända sig för att få rättelse, säger Örjan Salling, förbundsdirektör på Psykologförbundet.

Enligt honom beror den nya ökningen av udda titlar framförallt på att den psykiska ohälsan ökar, samtidigt som den offentliga sjukvården saknar resurser för att hantera ökningen.

Fler anmälningar
På Konsumentverket har man märkt av en ökad ström av anmälningar mot alternativa terapeuter.

- Anmälaren kan vara missnöjd med själva behandlingen, han eller hon har betalat mycket pengar och inte fått något resultat. I vissa fall har de till och med kommit till skada, säger Mattias Grundström vid Konsumentverket.

Vilken hjälp kan konsumentverket ge mig?
- I princip ingen alls. Konsumentverket hjälper inte enskilda konsumenter. Då hänvisar vi till allmänna reklamationsnämnden. Men de får inte göra medicinska bedömningar, så där kan det vara svårt att få hjälp.

- Däremot kan man anmäla någon för missledande marknadsföring. Är personen en känd skojare och flera personer blivit lurade finns ett principiellt intresse och då kan Konsumentombudsmannen biträda enskilda i domstol eller föra en gruppåtalan, säger Mattias Grundström.

- Sedan tillkommer en bevisproblematik. Du ska bevisa att din terapeut lovade dig ett visst resultat som du inte fick.
Det är skillnad mellan att ha rätt och att få rätt.

"Sköra individer"
- Ett annat problem är att de som råkar ut för sånt här lider av psykisk ohälsa. Det är sköra individer som kanske har svårt att tala för sig själva. Upptäcker man då att man blivit lurad krävs det rätt mycket för att ta steget att gå till polisen, anmäla och sätta igång en utredning, säger Örjan Salling vid Psykologförbundet.

"...det krävs rätt mycket för att ta steget att gå till polisen, anmäla och sätta igång en utredning."
Örjan Salling, Psykologförbundet

Se upp för följande titlar:
  • Socialpsykolog
  • Samtalsterapeut
  • Licensierad terapeut
  • Diplomerad terapeut
  • Dynamisk terapeut
  • Certifierad terapeut
  • Auktoriserad terapeut
  • Ackrediterad terapeut
  • Coach
  • Psykosyntesterapeut
  • KBT-terapeut
  • Hypnosterapeut

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav Utanför » lör 21 nov 2009, 18:46

Jag kan inte nog understryka att det är viktigt det som står ovan att kolla kompetens och leg.Detta därför att jag själv varit utsatt för en som kallade sej psykoterapeut och hade ett yrke där man faktiskt kunde tro att det var sant! Jag hade inte möjlighet att kolla leg men personen hade rykte om sej att vara "en fantastisk person" så det litade man ju på.Men det var ju för att ingen sett baksidan.Personen var inte psykoterapeut och ställde till med stor skada.

Personen blev anmäld men klarade sej pga sin tendens att sno sej trots översvallande bevis på att personen ljugit om sin "titel".Så jag skriver igen KOLLA personens inte bara referenser för det finns människor som ger muntliga referenser som inte är heltäckande,utan faktiskt leg och behörighetsrättigheter.Ta reda på vad för utbildning personen har.'

Sen vet jag inte om man får kalla sej terapeut utan att ha leg om man "spolar" leg-titeln.
Användarvisningsbild
Utanför
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 22 nov 2009, 00:25

Terapeut får man kalla sig. Det får vem som helst kalla sig. Däremot får man inte kalla sig psykoterapeut, för det är en skyddad titel på samma sätt som psykolog och läkare är skyddade titlar.

Dess värre så kan man även råka ut för människor som blandar ihop begreppen terapeut och psykoterapeut även i den offentliga vården. Det har jag gjort. Och även en som kallade sig psykolog, fast hon inte hade fått sin legitimation ännu, utan gjorde sin praktik. Jag har betydligt större förtroende för att man kan få bra hjälp och bra terapi om man privat vänder sig till en legitimerad psykoterapeut, än om man söker hjälp på vårdcentralen eller på en psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Det är min erfarenhet. Hamnar man hos fel person inom den offentliga vården är det ett rent h*lv*t* att få byta, även om man har rätt till det, så är det väldigt svårt att få göra det i praktiken. De har ju fullbokat, långa väntetider och brist på personal och det gör dem väldigt ogina och lättstötta om man ber om någonting över huvud taget. Men om man går till en privat psykoterapeut och märker att personkemin är dålig (eller värre; det stämmer inte med legitimationen) kan man bara ta sitt pick och pack och gå till någon annan.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav Utanför » sön 22 nov 2009, 13:34

Fölr min del var det en som kallade sej för psykoterapeut och som sa sej ha leg.Men inte hade varken det ena eller det andra.

Jag har också haft både otur först inom den psykiatriska vården (det handlar inte om den jag var utsatt för) men fick byta -det tog visserligen några månader men jag hade den gången tur.

Jag tror att det är väldigt olika,beroende på vilken mottagning man kommer till om de har kompetenta terapeuter som är kunniga i terapier av olika slag.

Tyvärr måste jag säga att det på vissa ställen finns mest korta behandlingar med KBT medan den psykodynamiska terapin fått styrka på foten.Jag tycker att det bör finnas olika slags seriösa terapier eftersom jag tror att man måste kunna anpassa terapislaget till den sökande människans behov.
Användarvisningsbild
Utanför
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Nytt inläggav hallonflickan » sön 22 nov 2009, 14:08

Tyvärr tycker jag inte att enbart utbildning ger en bra hjälp. Den sämsta vården fick jag inom den öppna psykvården, och det var fruktansvärt för mig.

Jag har faktiskt ingen aning om vilka utbildningar mina två senaste terapeuter har haft, men jag har gått på magkänslan och på det som funkar. Märker jag att kommunikationen och tilliten inte finns där, då avslutar jag. Totalt ovetenskapligt alltså, men det har funkat för mig. Terapi ska hjälpa mig att må bra, och det måste inte ett pappersintyg göra...

Mitt råd är definitivt att GÅ om man känner att det inte funkar, oavsett om personen har utbildning och papper eller ej.
Användarvisningsbild
hallonflickan
Global Moderator
Global Moderator

Blogg: Visa blogg (3)

Nytt inläggav Utanför » sön 22 nov 2009, 16:45

Ja det är viktigt,men många gånger har man själv svårt för att just gå för att man inte litar på sin magkänsla.
Men till slut gjorde jag det och gick medan den fina terapeuten med sin långa utbildning (analytiker men totalt livlös) stod häpen och bara såg på när jag gick.

När den terapeuten slutat kom en ny och den terapeuten har det varit att visa att h*n är värd mitt förtroende
Användarvisningsbild
Utanför
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 22 nov 2009, 17:57

Håller med om att det är svårt att lita på sin magkänsla. Man tror ju från början att en terapeut är den som ska veta bäst. Att berätta för andra vad som händer kan vara en säkerhetskoll. Tycker andra att det som händer och sägs låter sunt? Man kan till och med ta med sig någon som lyssnar med. Om man har någon sån som man kan/vill ta med, alltså. Det är ju inte så säkert man har.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Återvänd till Om psykologi, terapi och självhjälp