Flora skrev:Det finns ju mycket info på nätet om PTSS, tex här:
http://web4health.info/sv/answers/anx-ptsd-symptoms.htmCitat (kursiveringen är min):
Människor som har upplevt en mycket skrämmande eller potentiellt farlig situation kan efter händelsen utveckla ett syndrom som kallas för posttraumatisk stress. Vissa av symtomen kan vara svåra att identifiera då de kan påminna om eller vara identiska med symtom som tyder på någon annan fysisk eller psykisk sjukdom. Dessa kan vara sömnlöshet eller någon annan sömnstörning, värk eller andra somatiska problem som yrsel eller mag- och tarmproblem. De vanligaste tecknen på posttraumatisk stress är dock:
- Du har känslan eller erfar att du upplever den obehagliga händelsen om igen. Detta kan upplevas såsom att du ser sekvenser från händelsen som klipp från en film; som lukter, ljud eller bara tankar. Vanligtvis kommer dessa flashbacks utan förvarning och utan att du kan kontrollera dem.
- Mardrömmar och störd nattsömn med minnen från den traumatiska händelsen.
- Extrem spänning, ångest eller irritabilitet.
- Ett undvikande av vissa miljöer, situationer eller personer som en konsekvens av den traumatiska händelsen.
- All konfrontation med händelsen skapar ångest och själslig smärta.
- Du har svårt för att lita på andra människor och undviker sociala aktiviteter.
- Du känner skuld och skam ( t ex för att någon annan dött och du fortfarande lever.). "Se också:
http://web4health.info/sv/answers/anx-ptsd-symptoms.htm
Det är en punkt som saknas på den här listan och det är
plötsliga vredesutbrott/explosivitet.Och just därför undrar jag vad du menar med "granater"? Är det granater i form av explosiva vredesutbrott? Eller vad menar du när du skriver granater? Och hur skiljer du då, i så fall, dessa granater ifrån dem som har drabbats av PTSS där några av symptomen är just vredesutbrott och explosivitet? Kanske är dessa "granater" då inte just
narcissister utan i själva verket drabbade av
PTSS?Jag vet vad PTSS innebär. Jag har växt upp med både psykisk o fysisk misshandel och
återupplevde det traumat för några år sedan då jag blev misshandlad av en nyinflyttad granne som bodde under mig. Jag var tvungen att passera hans dörr varenda gång jag skulle gå ut och han stod ofta och väntade när jag gick. Han hade 4 vuxna söner (varav den ena är
polis) som hjälpte till att terrorisera mig när jag skulle sova på natten.( MItt hjärta jobbade på lånad övertid i nästan ett år). Hyresvärden tog grannens parti för att han körde med det gamla beprövade rasistkortet och var rädd att åka dit för diskriminering som det så galant kallas. JAG blev uppsagd från min lägenhet
trots att jag hade bevisade skador
dokumenterade av läkare på vårdcentral. Dubbel kränkning alltså. Jag hade inget fast jobb ( var springvikarie ) under den här tiden o visste att jag inte skulle få ny bostad om jag miste min lägenhet.
Jag hade tur på så sätt att jag var vän med en granne i trappen intill, en jurist väl förtrogen med hyreslagen, som mosade fastighetsägarens representant i hyresnämnden. Jag befann mig i en "living nightmare" under de här månaderna ända tills de flyttade. Tack o lov segrade rättvisan till slut.
Eftersom jag har jobbat natt o vid den tidpunkten jobbade på en depressionsavdelning är jag väl förtrogen med både mina egna sömnstörningar och patienternas. Dessutom leder sömnbrist
i sig till irritabilitet o vredesutbrott. Det är inte för inte som en välkänd tortyrmetod går ut på att just förhindra att fångarna får möjlighet till att sova. Sömnbrist leder, de facto, till
galenskap!
Det är många tillstånd som väcker explosiv vrede som symptom o det är också mycket
annat som kännetecknar narcissism.
Det var därför som jag undrade vad du avser med metaforen "granater" (?)