Dr. Irene's Verbal abuse site

Om verbal-, emotionell-, psykisk- eller fysisk misshandel, mobbning, barnmisshandel, kvinnomisshandel, mansmisshandel, sexuella övergrepp, "hjärntvätt" i religösa sekter, trauma och brott.
Kategoriregler
Kategori för diskussion om verbal-, emotionell-, psykisk- eller fysisk misshandel, mobbning, barnmisshandel, kvinnomisshandel, mansmisshandel, sexuella övergrepp, "hjärntvätt" i religösa sekter, trauma och brott. Läs även forumets regler här och om användargrupper och slutna kategorier i forumet här.

Nytt inläggav SvartaKatten » ons 03 okt 2007, 22:50

Kanonresurs med allt man vill veta om emotionell misshandel. Tyvärr bara på engelska...

Har översatt sidan "Abuse signs" här:

Du undrar om din partner (eller annan person) använder emotionellt våld? Gå igenom frågorna nedan. Om du svarar "ja" på fler än bara ett fåtal av dem, borde du nog ta en närmare titt på er relation.

Brukar din partner…

:arrow: ignorera dina känslor?
:arrow: behandla dig respektlöst?
:arrow: förlöjligar dig, eller förolämpar dig, och säger sedan att det bara var ett skämt, och/eller att "du har ju ingen humor"?
:arrow: förlöjligar dina åsikter, din tro eller ditt ursprung?
:arrow: undanhåller dig godkännande, uppskattning eller närhet?
:arrow: surar, tjurar, tiger och vägrar prata med dig?
:arrow: går sin väg utan att svara på tilltal?
:arrow: kritiserar dig, kallar dig för fula saker, skriker åt dig?
:arrow: förödmjukar dig, när ni är ensamma, eller offentligt?
:arrow: himlar med ögonen när du pratar?
:arrow: försöker på olika sätt hindra dig från att umgås med dina vänner, eller med din familj?
:arrow: tvingar dig att umgås med folk (och hålla skenet uppe) även om du känner sig sjuk eller inte mår bra?
:arrow: verkar se till att just det du vill ha är just det du inte kommer att få?
:arrow: säger till dig att du är överkänslig?
:arrow: sårar dig, speciellt när du är på dåligt humör, eller känner dig nere?
:arrow: verkar få en "kick" av att bråka, medan du blir utmattad av det?
:arrow: har oberäkneliga humörsvängningar, från jättedåligt humör till jättebra, utan att det verkar finnas någon yttre anledning?
:arrow: är charmig, eller visar bara sin trevliga sida utåt, och är omtyckt av andra?
:arrow: vrider på det du säger och vänder det emot dig?
:arrow: försöker kontrollera alla beslut, ekonomi, och till och med din frisyr och vad du har på dig?
:arrow: påstår att du behandlar henne/honom illa?
:arrow: hotar med att gå eller göra slut, eller hotar med att kasta ut dig?
:arrow: säger saker som får dig att må bra, men gör saker som får dig att må dåligt?
:arrow: har h*n lämnat dig "sittande i sjön" (strandsatt)?
:arrow: har h*n hotat med att göra dig, eller din familj illa (eller ditt djur)?
:arrow: har h*n slagit dig, eller knuffat dig (och påstått att det var en "olyckshändelse")?
:arrow: verkar alltid starta bråk, eller dra upp problem, när det känns som att ni har det riktigt bra och håller på att komma riktigt nära varandra?
:arrow: behandlar någon du tycker om illa - ett barn, ett djur - eller missbrukar saker som har affektionsvärde för dig?
:arrow: ger dig tillräckligt många komplimanger för att hålla dig glad, men kritiserar dig samtidigt tillräckligt mycket för att du ska känna dig osäker?
:arrow: lovar att aldrig någonsin göra dig illa igen?
:arrow: misstänker utan grund att du varit otrogen? Frågar ut dig och bråkar om detta?
:arrow: manipulerar dig med lögner och/eller beter sig på ett motsägelsefullt sätt och säger motsägelsefulla saker?
:arrow: förstör möbler, slår hål i väggar, förstör saker?
:arrow: kör bil som en vettvilling?
:arrow: beter sig omoget och själviskt, men anklagar dig för att ha dessa beteenden?
:arrow: ifrågasätter dina motiv och allt du gör, så att du känner dig inkompetensförklarad?
:arrow: avbryter dig; hör men lyssnar inte egentligen?
:arrow: du känner att du aldrig kan "vinna"? Hur du än gör så blir det fel?
:arrow: är droger och alkohol inblandade? Beter h*n sig värre då?
:arrow: retar upp dig, och när du är arg använder h*n det som "bevis" för att allt är ditt fel (att det är fel på dig)?
:arrow: säger eller gör saker som får dig att bli ledsen, och när du då blir ledsen tas det som "bevis" för att du inte är mentalt frisk?
:arrow: är det otroligt viktigt för henne/honom att "ha rätt", och att bevisa att du "har fel"?
:arrow: säger ofta saker som h*n senare förnekar att h*n sagt, eller påstår att du missförstår allting?
:arrow: behandlar dig som ett sexobjekt, och kräver sex när h*n vill, oavsett hur du mår?

Din situation är allvarlig om du…

:smt086 uttrycker dina åsikter mer och mer sällan mot vad du brukade göra tidigare.
:smt086 det känns som att du ständigt får "gå på tå", och vara aktsam på vad du säger och vad du gör
:smt086 längtar efter att en mjukare och känsligare sida ska dyka upp hos din partner
:smt086 hittar på en massa ursäkter för hur din parter uppträder och beter sig
:smt086 du känner dig otrygg
:smt086 det känns, av någon anledning, inte ok att prata med andra människor om vad som händer i er relation
:smt086 du hoppas på att saker och ting ska förändras genom din kärlek och förståelse för honom/henne
:smt086 du tvivlar på ditt eget minne och ditt eget förstånd
:smt086 du tvivlar på ditt eget omdöme
:smt086 du tvivlar på dina egna förmågor
:smt086 du känner sig utsatt och osäker
:smt086 du känner dig mer och mer deprimerad
:smt086 du känner dig maktlös och som att du sitter fast
:smt086 det har hänt att du varit rädd för din partner
:smt086 din partner har gjort dig fysiskt illa, om så bara en gång

Om du känner att din relation innehåller verbalt, eller emotionellt våld, tveka inte att be om hjälp! Prata med människor du litar på: Vänner, grannar, familj, en präst, kvinnojouren, mansjouren eller sjukvården. Tillåt inte att emotionellt våld övergår i fysiskt våld! Utbilda dig själv genom att läsa på om ämnet, och prata med andra. Sök professionell hjälp.

Det här med att söka hjälp är inte det lättaste om det handlar om ens egna föräldrar...
Senast redigerad av SvartaKatten tor 04 okt 2007, 13:32, redigerad totalt 1 gång.
  <(^.^)> AnvändarvillkorForumreglerRapportera ett inlägg
=> Frågor om forumets funktioner besvaras i dessa kategorier (ej via PM) =>
=> Frågor och SvarBBkoder - BBCodesFörslagslådanInfo om Bloggar
=> Hittar du inte svaret? Skapa en ny tråd!

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 24
Blogg: Visa blogg (5)

Vem är offret och vem är förövaren?

Nytt inläggav SvartaKatten » tor 04 okt 2007, 00:08

Vem är offret och vem är förövaren?
Översättning av sidan Who is The Abuser? Who is The Victim?

Medan en del fall är "klassiska" och entydigt klara, är det i andra fall väldigt svårt att avgöra vem som är aggressorn (förövaren) och vem som är det medberoende offret.

Det som syns på ytan kan vara vilseledande…

Riktlinjer

:smt013 Förövaren kan vara argsint, högljudd och ful i mun.
:smt013 Offret kan vara argsint, högljudd och ful i mun.

:smt009 Förövaren kanske aldrig höjer rösten.
:smt009 Offret kanske aldrig höjer rösten.

8) Typiskt är att förövaren uppträder "rationellt", men inte alltid.
:smt022 Typiskt är att offret uppträder "irrationellt" eller emotionellt.

:smt102 Förövaren anser att h*n är offret - och offret håller med om det - eller offret håller inte med om det.
:smt102 Offret tycker att h*n är offret

:smt084 Båda tycker att de är offret.

:smt091 Förövaren klagar på hur mycket de får göra, medan deras partner inte gör det.

:smt119 Offret är ofta deprimerat, har ångest, uppträder känslosamt, irrationellt, eller verkar på andra sätt hålla på att gå i bitar.
:smt119 Förövaren är ofta deprimerad, har ångest, uppträder känslosamt, irrationellt, eller verkar på andra sätt hålla på att gå i bitar.

:smt030 Ingen, den ena, eller båda kan ha alkohol-, drog- eller beroendeproblem.

:smt004 Förövaren framstår ofta i god dager, och är omtyckt av andra.
:( Offret framstår ofta inte i god dager, och (men) är omtyckt av andra.

:smt029 Förövaren verkar vara kontrollerande
:smt029 Offret verkar vara kontrollerande

:smt097 Förövaren blir argare om någon blir arg på honom/henne,
:smt088 Det medberoende offret står inte ut med att någon blir arg på honom/henne.

:smt067 Förövarens humör kan slå över, utan att det verkar finnas någon direkt anledning, oftast när h*n kommer att tänka på hur deras partner "inte bryr sig"
:smt067 Offrets humör kan slå över, utan att det verkar finnas någon direkt anledning, oftast när den sista droppen får bägaren att rinna över.

:smt104 Offret är djupt indignerat över förövarens lögner, och anklagar förövaren för att ljuga.
:smt104 Förövaren vänder på ord, ljuger och anklagar offret för att ljuga.

(känner man igen en narcissistisk förälder i det här? Ja!)

Förvirrad? Bra! Denna lista är till för att ta död på myter, och att peka ut hur svårt det är att lista ut vem som är vem, särskilt sett utifrån in i en relation som pågår bakom stängda dörrar. Båda är kontrollerande och saknar självkontroll.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav Stina » tis 13 nov 2007, 12:49

Jag känner igen min ex-svårmor på nästan alla punkter i "förövare"-listorna. Och känner igen mitt ex och mig själv i "offer"-punkterna.

En vän till mig sa rent ut till mig att mitt ex var "fruktansvärt medberoende". Det öppnade mina ögon rejält. Så bra med folk som vågar säga rakt ut och hjälpa en att få lite distans.

Förstås, när jag inte orkade vara en del av allt det sjuka längre (exet bara en förlängning av sin oerhört störda morsa), så var jag DEN ONDA. Då var det jag som hade utsatt mitt ex för emotionell misshandel. Jag hade varit otrogen hela tiden. Och så vidare och så vidare.

En gång lät mitt ex mig höra hur hans morsa gick på i telefon (medan vi ff var tillsammans, hon kunde ringa och ha flera timmar långa hatkampanjer emot mig och hota sin son osv osv). Precis när jag lyssnade hörde jag hur hon skrek "du vet bara inte att hon har varit med en massa andra män, men jag vet jag, och det har hon varit hela tiden, yada yada yada".

Min mycket oprofessionella tolkning är att hon är narcissist, tuffinggänget. Mitt ex är enligt samma oprofessionella tolkning medberoende och åt borderlinehållet.
De kanske spelar ett spel och tycker att de är bra på det. Va fan bryr jag mig. Jag LEVER.
Användarvisningsbild
Stina
Medlem, 50+ inlägg
Medlem, 50+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » tor 15 nov 2007, 20:31

Jag har varit i en mycket liknande situation: En sambo, som var våldsam och svartsjuk, samtidigt som han inte kunde sluta att hjälpa andra. Det var till och med så att han blev arg om han inte fick "hjälpa" och började bråka. Hans mamma ringde och gormade, kom på besök mitt i natten, försökte få mig att "ta parti" för henne mot sonen/sambon. Pappan, som hade haft en allvarlig hjärnskada men nu var död, hade misshandlat min exsambo. Sambon hade mardrömmar och betedde sig helt ur spår ibland. Det är nog troligt att extet hade en borderlinestörning, och jag tycker inte det är undra på, med tanke på vad han blivit utsatt för.

Men, man kan inte utsätta sig själv för fara (och ren galenskap) på grund av att en annan människa blivit skadad av sin uppväxt, fast man förstår varför. Inte så bra ide att forsätta vara i hop med någon som man bara tycker synd om heller: Så jag gjorde slut. Då började förtalskampanjen: Jag hade varit "otrogen", "misshandlat honom", "lurat honom"... (???) Han bjöd hem sig själv till mina vänner och försökte få dem att tro på hans version. Mina vänner fick bokstavligen mota ut honom.

Så stolligt, så man fattar knappt.

Stina skrev:Jag känner igen min ex-svårmor på nästan alla punkter i "förövare"-listorna. Och känner igen mitt ex och mig själv i "offer"-punkterna.

En vän till mig sa rent ut till mig att mitt ex var "fruktansvärt medberoende". Det öppnade mina ögon rejält. Så bra med folk som vågar säga rakt ut och hjälpa en att få lite distans.

Förstås, när jag inte orkade vara en del av allt det sjuka längre (exet bara en förlängning av sin oerhört störda morsa), så var jag DEN ONDA. Då var det jag som hade utsatt mitt ex för emotionell misshandel. Jag hade varit otrogen hela tiden. Och så vidare och så vidare.

En gång lät mitt ex mig höra hur hans morsa gick på i telefon (medan vi ff var tillsammans, hon kunde ringa och ha flera timmar långa hatkampanjer emot mig och hota sin son osv osv). Precis när jag lyssnade hörde jag hur hon skrek "du vet bara inte att hon har varit med en massa andra män, men jag vet jag, och det har hon varit hela tiden, yada yada yada".

Min mycket oprofessionella tolkning är att hon är narcissist, tuffinggänget. Mitt ex är enligt samma oprofessionella tolkning medberoende och åt borderlinehållet.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Återvänd till Om trauma, misshandel, våld och brott