Romanen
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg från 1905
Boken i sin helhet finns att läsa här:
http://runeberg.org/drglas/Det här är en av mina absoluta favoritböcker på grund av Hjalmar Söderbergs språk i boken. Han slösar inte med orden, men får sagt exakt det som behöver berättas. Det är som att han vägt varje ord han skriver, men texten flyter och stammar inte ett dugg, som komprimerad lyrik på prosa hela boken igenom. Man bara njuter av hans språk!
Jag tycker att bokens huvudperson, doktor Glas, är ett ganska bra porträtt av en narcissistisk person (säkert skulle en psykolog kunna läsa in en del andra problem också) och hur en sån kan tänka: doktorn lägger allt sitt hat och avsky på den gamle pastor Gregorius på ett sånt sätt att man inser att det inte kan vara rimligt - och han lägger all sin beundran på pastorns fru, den unga och vackra Helga. Men han vågar inte närma sig henne, utan det stannar vid en dyrkande fantasi, som allt eftersom urartar i vanföreställningar som gör att han,
en läkare, börjar planera för att mörda pastor Gregorius. Ingen verkar egentligen känna doktorn, utan den enda som får "veta" hans innersta tankar är hans dagbok. Genom olika situationer i boken får man uppfattningen att diskrepansen mellan hur doktorn uppfattar sig själv och hur andra uppfattar honom är
stor. Man både känner med doktorn, för man känner igen sin egen narcissism i honom, i vissa delar, och samtidigt inser man hur
totalt bäng han är, eftersom hans narcissism och fantasier vida överstiger ens egna.
Några recensioner/sammanfattningar av Doktor Glas:
Bokidioten,
Dagensbok.com,
Bok.nucitat ur Doktor Glas:
Doktor Glas, 11 juli skrev:Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Doktor Glas, 7 augusti skrev:Moralen hör till husgerådet, inte till gudarna. Den skall begagnas; den skall inte härska. Och den skall begagnas med urskillning, "med ett litet saltkorn".
Doktor Glas, 10 augusti skrev:Vad är natten, vad är det som vi kalla natten? Det är den smala koniska skuggan av vår lilla planet. En liten spetsig kägla av mörker mitt i ett hav av ljus. Och detta ljushav, vad är det? En gnista i rymden. Den lilla ljuskretsen kring en liten stjärna: solen.