Dolt aggressiva personligheter / Dold aggressivitet

Om patologisk narcissism, narcissistiska drag, narcissistiska beteenden, och om narcissistisk-, histrionisk-, borderline-, paranoid- och antisocial personlighetsstörning samt om psykopati.
Kategoriregler
Kategori för diskussion om patologisk narcissism, narcissistiska drag, narcissistiska beteenden, och om narcissistisk-, histrionisk-, borderline-, paranoid- och antisocial personlighetsstörning samt om psykopati. Läs även forumets regler här och om användargrupper och slutna kategorier i forumet här.

Dolt aggressiva personligheter / Dold aggressivitet

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 29 mar 2009, 06:22

Jag vet att dolt aggressivitet har nämnts ett antal gånger här på forumet och jag tror att vi har denna artikel här någonstans sedan förut: DN.se - Kall ilska smyger sig på

DN.se skrev:Hjärtat bultar, man blir röd i ansiktet, börjar kanske darra av vrede... Och så exploderar man. Så ser den impulsiva, hetsiga ilskan ofta ut. Den som lätt brusar upp brukar samtidigt bli fysiskt upprörd med hjärtklappning, svettningar och andra tecken på stress. Bakom aggressiviteten kan finnas svårigheter med att kontrollera sina impulser. En del personer med kort stubin har också svårt att tolka andras signaler, och uppfattar dem felaktigt som fientliga. I forskningen kallas det här för "reaktiv" aggressivitet, eller "varm" aggressivitet.

Den andra huvudtypen av aggressivitet kan betecknas som "kall". Där handlar det om en aggressivitet som är mer beräknande och målinriktad, och icke-impulsiv. Aggressiviteten används för att uppnå ett mål, till exempel för att få kontroll över and­ra. Den aggressiva personen blir inte lika fysiskt upprörd och rädd, utan har mer självkontroll. På forskarspråk talar man om "proaktiv" aggressivitet.

Det finns en del kopplingar mellan "kall" aggressivitet och det som kallas för psykopati. En del forskare tror att det i båda fallen handlar mycket om en brist på normal rädsla och ångest. Den som inte blir rädd i stressade, upprörda situationer, den som inte är rädd för bestraffning eller social utfrysning, kan lättare utveckla ett hänsynslöst aggressivt beteende, menar man.

Och jag har tänkt länge att ämnet förtjänar en egen tråd, så här kommer den :)

Här är en annan artikel som behandlar dold aggressivitet som något ganska normalt mänskligt som inte har något med psykopati att göra. Den handlar om dold aggressivitet bland flickor: Vänskap, bråk och mobbning bland flickor

Martha.fi skrev:Det finns ett nära samband mellan flickors vänskap, bråk, konflikter och mobbning som uppstår mellan dem. Flickor förväntar sig mer intimitet och lojalitet från sina nära vänner än vad pojkar gör. Mellan bästisar finns starka känslor, man delar hemligheter och anförtror sig åt varandra. I och för sig är detta positivt, men om det uppstår en konflikt som flickorna av någon anledning inte klarar av att hantera, finns en risk för att ett ”svart-vitt” tänkande uppstår. Bästa vänner blir plötsligt fiender, vilket t.o.m. kan resultera i att en av flickorna får hela flickgruppen emot sig. ”Relationsdrama” mellan flickor kan klinga ut av sig själv efter ett tag, men kan också förstoras upp, gå överstyr och utvecklas till systematisk mobbning.

Flickor väljer ofta att använda sig av sina nära relationer som vapen när de vill såra eller kränka en annan flicka. Aggressionsformerna är ofta dolda, sofistikerade och manipulativa, t.ex. ryktesspridning, utfrysning, ignorering, eller negativt kroppsspråk då man suckar, stirrar eller himlar med ögonen. Att såra verbalt är också vanligt, t.ex. då man anmärker och/eller kritiserar en annan flickas personlighet, utseende, kläder etc. Kränkningar sker även anonymt via webben eller mobiltelefoner. Dessa indirekta aggressionsformer ökar markant bland flickor i 11-års ålder, och om dylika negativa beteenden riktas upprepande gånger mot samma flicka talar vi redan om mobbning.

Den här tror jag också redan finns en länk till på forumet: Vardagspsykopater :: Hur ska man hantera psykopater?. Det är en sammanfattning på svenska av boken "In Sheep’s Clothing" av George Simon. Här har man använt boken som som ett exempel på hur psykopater beter sig, men jag har inte uppfattat det som att boken handlar om psykopater, utan om manipulativa och dolt aggressiva personer i allmänhet. Jag tycker sammanfattningen är bra så det vore synd om folk backade för att läsa den, bara för att det står "psykopat" i rubriken.
  <(^.^)> AnvändarvillkorForumreglerRapportera ett inlägg
=> Frågor om forumets funktioner besvaras i dessa kategorier (ej via PM) =>
=> Frågor och SvarBBkoder - BBCodesFörslagslådanInfo om Bloggar
=> Hittar du inte svaret? Skapa en ny tråd!

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Bilder: 24
Blogg: Visa blogg (5)

Re: Dolt aggressiva personligheter / Dold aggressivitet

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 29 mar 2009, 06:37

Och så fick jag då för ett bra tag sen för mig att jag skulle översätta den här texten: Dealing With Manipulative People, An Excerpt from the book: In Sheep's Clothing By George K. Simon och nu är översättningen klar :mrgreen: Det är jag och google och en ordlista så det är ju ingen lysande översättning precis. Allt är heller inte med, så jag rekommenderar att ni läser originalet också (länken ovan alltså).

"Jag" i texten nedan är alltså INTE Katten, utan författaren George K. Simon:

ÖVERSÄTTNING START

Två grundtyper av Aggressivitet

Det finns två grundläggande typer av aggressivitet: öppen aggressivitet och dold aggressivitet. När du är fast beslutna att få något och du är öppen, direkt och tydligt med det, kan ditt beteende är bäst beskrivas som öppet aggressivt. När du är ute efter att "vinna", dominera eller kontrollera, men är subtil, hemlig eller bedräglig nog att dölja dina verkliga avsikter, beskrivs ditt beteende bäst som dolt aggressivt. Om du är dolt aggressiv undviker du att visa din aggressivitet öppet, samtidigt som du skrämmer andra till att ge dig det du vill ha med kraftfullt manipulativa manövrar. På grund av detta är dold aggressivitet den mest använda ”tekniken” vid interpersonell manipulation.

Dolt aggressiva handlingar kontra dolt aggressiva personligheter

De flesta av oss har haft någon form av dolt aggressivt beteende för oss någon gång. Att man någon gång då och då försöker sig på att manipulera en person eller en situation innebär inte att man har en dolt aggressiv personlighet. Svek, manipulation och kontroll är vardagsmat för en dolt aggressiv person. Det är det sätt de föredrar att använda för att relatera till andra människor och att för få ut de saker de vill ha av livet.

Den bedrägliga processen

Jag har länge undrat varför offer för manipulation har så svårt för att inse vad som verkligen pågår i manipulativa interaktioner. Först var jag frestad att tycka det var deras eget fel. Men jag har nu fått lära mig att de blir förda bakom ljuset med mycket utstuderade tekniker:

1. En manipulatörs aggressivitet är inte uppenbar. Vår magkänsla talar om för oss att manipulatören slåss för någonting, kämpar för att besegra oss, skaffa sig makt, eller få sin vilja igenom, och vi märker att vi omedvetet hamnar på defensiven. Men eftersom vi inte kan sätta fingret på några objektiva bevis för att de slåss eller kämpar mot oss, har vi svårt för att validera våra känslor.

2. De taktiker en manipulatör använder kan få det att se ut som att manipulatören mår dåligt och behöver hjälp, eller som att h*n bryr sig om dig, eller som att h*n försvarar dig... ja, i stort sett som vad som helst förutom det h*n verkligen håller på med: Att slåss. Dessa taktiker är svåra att se för vad de är: enbart smarta knep. Den dolt aggressives beteende och argument är alltid just precis tillräckligt logiska för att man ska ifrågasätta sin egen magkänsla om att något är fel. Dessutom; taktikerna gör det inte bara svårt för dig att objektivt se att manipulatören slåss, utan de får dig också att ständigt vara på defensiven. Dessa egenskaper gör manipulatören till ett effektivt psykologiskt vapen som alla kan vara sårbara för. Det är svårt att tänka klart när någon konstant triggar igång ens flykt- och försvarskänslor.

3. Vi har alla svagheter som kan utnyttjas av en smart manipulatör. Ibland är vi medvetna om dessa svagheter och hur någon skulle kunna använda dem för att utnyttja oss. Till exempel kan man ofta höra föräldrar säga: "Ja, jag vet att jag har alldeles för lätt för att känna skuld" - Men sedan när deras barn trycker på den där "skuldknappen" glömmer föräldern bort vad h*n innerst inne vet och inser inte riktigt vad som pågår i interaktionen med barnet. Dessutom är vi ibland helt omedvetna om våra största svagheter. Manipulatörer känner oss ofta bättre än vad vi känner oss själva. De vet precis vilka knappar de ska trycka på, när de ska trycka och hur hårt. Vår brist på självkännedom gör oss utsatta för exploaterande.

4. Det vår magkänsla berättar för oss om manipulatören utmanar allt vi tidigare har fått lära oss om den mänskliga naturen. Vi har blivit översköljda av en psykologi som går ut på att alla, åtminstone till viss del, är rädda, osäkra eller har olika "hung-ups". Så, medan vår magkänsla talar om för oss att vi har att göra med en samvetslös bedragare, talar vårt huvud om för oss att manipulatören måste vara "riktigt rädd eller skadad innerst inne". Vi vill dessutom inte heller se oss själva som hårda och okänsliga personer. Vi tvekar att ge hårda eller till synes negativa omdömen om andra. Vi vill hellre fria än fälla och hoppas att de inte på riktigt har de illvilliga avsikter vi först misstänkte. Vi är mer benägna att ifrågasätta och skylla på oss själva än att våga tro på vad vår magkänsla berättar för oss om manipulatörens karaktär.

Att känna igen en aggressiv agenda

Att acceptera hur grundläggande det är för människan att kämpa för vad de vill ha, och att dessutom bli mer medveten om de subtila underhandssätt som människor kan använda för att "slåss med" i sina relationer, kan utöka ens medvetande betydligt. Att lära sig känna igen ett aggressivt drag hos en människa, och att lära sig hur man själv fungerar i livets strider, har visat sig vara det som ger offer manipulation allra mest styrka tillbaka - bland dem jag har arbetat med. Det är genom detta som de till slut har kunnat frigöra sig själva från manipulatörens dominans och kontroll och fått sig en välbehövlig självförtroende-boost. Att känna igen den inneboende aggressiviteten i manipulativt beteende och bli mer medveten om de tillgjorda och förstulna sätt som manipulativa människor använder sig av är extremt viktigt. Om man inte känner igen och sätter rätta namnet på deras subtila aggressivitet misstolkar man beteendet och agerar på fel sätt. Det är avgörande att känna igen hur manipulatörer slåss med dolt aggressiva tekniker.

Försvarsmekanismer och anfallsstrategier

Nästan alla känner till begreppet försvarsmekanism. Försvarsmekanismer är "automatiskt" (dvs. omedvetna) psykologiska beteenden alla vi använder oss av för att skydda eller försvara oss från de "hot" som ger oss känslomässig smärta. Mer specifikt är försvarsmekanismer något vi använder för att "försvara" vår självbild (vårt jag) från "inbjudanden" att skämmas för något eller att känna skuld för något. Det finns många olika typer av jagförsvar och i den mer traditionella (psykodynamiska) teorin om personlighet har man haft en tendens att skilja de olika personlighetstyperna åt, åtminstone delvis, genom de olika typer av jagförsvar de föredrar att använda. Ett av problemen med den psykodynamiska metoden för att förstå mänskligt beteende är att den tenderar att skildra människor som att de flesta alltid är rädda för något och försvarar eller skyddar sig på något sätt, även när de är i handling aggressiva. Dolt aggressiva personligheter (faktiskt alla aggressiva personligheter) använder en rad olika beteenden och interpersonella manövrar för att se till att de får vad de vill ha. En del av dessa beteenden har traditionellt setts försvarsmekanismer.

Medan vi från ett visst perspektiv kan säga att någon som ägnar sig åt dessa beteenden försvarar sitt jag från skam eller skuld, är det viktigt att inse att när den aggressiva personen utövar dessa beteenden försvarar han inte i första hand sitt ego (dvs. han försöker inte hindra att en situation som skulle orsaka honom inre smärta uppstår) utan snarare så kämpar han för att behålla en position, för att vinna makt och för att göra sig av med alla tänkbara hinder (både interna och externa) som skulle kunna hindra honom från att få det han vill ha. Att se den aggressiva personen som någon som försvarar sig är en fälla man kan trilla i som leder till att man blir ett offer. Att istället inse att de primärt är på offensiven förbereder en mentalt för det beslutsamma agerande som krävs för att undvika att bli överkörd. Därför tycker jag det är bättre att se många av de psykologiska beteenden (hur "automatiska" eller hur "omedvetna" de än må vara) vi ofta kallar för försvarsmekanismer som aggressiva krafttekniker, därför att aggressiva personligheter använder dem primärt till att manipulera, kontrollera och skaffa sig dominans över andra. Snarare än att försöka förhindra att något känslomässigt smärtsamt inträffar, försöker den som använder dessa taktiker främst försäkra sig om att något de vill ska hända verkligen händer. Låt oss ta en titt på de tekniker som dolt aggressiva personligheter främst använder sig av för att behålla makten över sina offer:

Förnekande - Det är när angriparen vägrar medge att de har gjort något skadligt eller sårande fast de uppenbarligen har det. På det här sättet döljer de (både för sig själva och för andra) sina egentliga aggressiva avsikter. Denna "Vem då ... Jag?" -taktik är ett sätt att "spela oskyldig", och får offret att tvivla på att det är rätt att konfrontera personen med det olämpliga beteendet. Det är också på det här sättet som den dolt aggressiva personer ger sig själv tillåtelse att fortsätta hålla på med det han vill. Detta förnekande är inte samma slags förnekelse som när någon som just har förlorat en när och kär förnekar verkligheten på grund av att han/hon inte orkar bära smärtan. Snarare är den typ av förnekande som dolt aggressiva personer använder inte i första hand ett "försvar", utan en manöver angriparen använder för att få andra att dra sig tillbaka, lägga ner eller kanske till och med själva känna sig skyldiga för att de anklagade den aggressiva personen för att ha gjort fel.

Selektiv ouppmärksamhet - Denna taktik liknar och misstas ibland för att vara förnekande. Det är när angriparen "spelar dum" eller glömsk. När han använder sig att denna taktik ignorerar aggressorn aktivt andra människors varningar, vädjanden och önskningar, och vägrar generellt att ge någon som helt uppmärksamhet åt något som skulle kunna distrahera honom från att driva igenom sin egen agenda. Oftast vet aggressorn mycket väl vad det är du vill redan från början, när han tar till med detta "Jag vill inte höra!"-beteende. Genom att använda denna taktik, motsätter sig angriparen aktivt att lägga märke till eller sluta upp med de beteenden som du vill att han ska ändra på. I berättelsen om Jenny och Amanda försökte Jenny tala om för Amanda att hon var på väg att förlora sina privilegier på grund av att hon uppträdde ansvarslöst. Men Amanda lyssnade inte. Hennes lärare försökte tala om för henne vad hon behövde göra för att förbättra sina betyg, men hon lyssnade inte till dem heller. Att aktivt lyssna på någon annan och att ta till sig någon annans förslag är, bland annat, att vara någon annan undergiven. Och, som du minns från berättelsen, är Amanda inte den flickan som underkastar sig särskilt lätt. Fast besluten att inte låta någonting stå i hennes väg och övertygad om att hon till slut skulle "vinna" de flesta av sina maktkamper med auktoritetsfigurer genom manipulation, stängde Amanda sina öron. Hon såg ingen anledning till att lyssna. Ur hennes synvinkel skulle hon bara ha förlorat sin makt och kontroll om hon lät sig själv ta råd från sådana som hon ansåg vara mindre kraftfulla, smarta och kapabla än hon själv.

Rationaliseringar - Rationalisering är den ursäkt en angripare försöker att övertyga om för att få fortsätta med ett olämpligt eller skadligt beteende. Det kan vara en effektiv metod, särskilt när den förklaring eller motivering angriparen kommer med låter precis så pass logisk att en vanlig, normal och samvetsgrann person troligtvis köper den. Det är en kraftfull taktik eftersom den inte bara tjänar till att undanröja alla inre hinder angriparen kan ha (som t.ex. samvetsbetänkligheter) att göra vad han vill göra, men också att hålla andras kritik borta. Om angriparen kan övertyga dig om han har rätt i vad han gör, då han är friare att fullfölja sina mål utan inblandning.

Skenmanövrar - Ett rörligt mål är svårt att slå. När vi försöker få fatt på manipulatören ner eller försöker hålla en diskussion med honom inriktad på en enda fråga eller ett beteende vi inte gillar, är han expert på att ändra ämne, undvika frågan eller på något annat sätt slingra sig. Manipulatorer använder distraktion och avledning för att hålla fokus borta från deras beteende, få oss att tappa tråden, och hålla sig själva fria att främja sina egoistiska dolda motiv.

Lögn - Det är ofta svårt att svgöra om en person ljuger just när han gör det. Som tur är finns det tillfällen då sanningen kommer fram för att omständigheterna avslöjar att historien inte stämmer. Men det finns också tillfällen då du inte inser att du blivit förd bakom ljuset förrän det är för sent. Ett sätt att minimera riskerna för att någon kommer att föra dig bakom ljuset är att komma ihåg aggressiva personligheter av alla sorter vanligtvis inte låter någonting över huvud taget hindra dem från att få vad de vill ha. Därför kan du förvänta dig att de kommer att ljuga och fuska. En annan sak man kan komma ihåg är att manipulatörer - dolt aggressiva personligheter som de är - är benägna att ljuga på subtila och dolda sätt. Domstolar är fullt medvetna om alla de olika sätt på vilka människor kan ljuga, eftersom domstolseden innehåller orden "the truth, the whole truth, and nothing but the truth." Manipulatörer ljuger ofta genom att undanhålla viktig information från dig, eller genom att förvanska sanningen. De är skickliga på att vara vaga när du ställer en direkt fråga till dem. Det är ett alldeles särskilt slipat sätt att ljuga genom att undanhålla. Håll detta i minnet när du misstänker att du har att göra med en ulv i fårakläder: Försök att alltid få specifik och tydlig information som går att bekräfta.

Dolda hot - Aggressorer hotar ofta sina offer för att de ska känna sig oroliga, överspända och nedtryckta. Dolt aggressiva personer jagar upp sina offer genom att komma med dolda (subtila, indirekta eller implicita) hot. Att lägga skuld och skam på sina offer är två av de dolt aggressivas favoritvapen. Båda dessa är speciella skrämseltaktiker.

Skuldbeläggande - Manipulatörer är ofta skickliga på att använda, vad de vet är ett större samvete hos deras offer, som ett medel för att få offret att tvivla på sig själv, att bli ångestfyllt och undergiven. Ju mer samvetsgrant ett tilltänkt offer är, desto mer effektivt blir skuldbeläggande som ett vapen för manipulatören. Aggressiva personligheter av alla sorter använder skuldbeläggande som en taktik för att manipulera i så pass stor omfattning, att jag tycker det illustrerar hur fundamentalt annorlunda till sin karaktär de är i jämförelse med andra (speciellt neurotiska) personligheter. Allt manipulatören behöver göra är att ge personen med samvete iden att de inte bryr sig tillräckligt mycket, att de är själviska, osv., och då kommer personen med samvete omedelbart att känna sig dålig. Och motsatsen: En person med ett normalt samvete kan jobba sig blå med att försöka få en manipulatör (eller någon annan typ av aggressiv personlighet) att känna sig dålig över att han gjort någon annan illa, att ta sitt ansvar, att erkänna att han gjort fel... utan att det leder någonstans över huvud taget.

Beskamning - I den här tekniken används subtil sarkasm och elaka små anmärkningar som medel för att öka på rädslan och självtvivlet hos andra. Dolt aggressiva personer använder den här taktiken för att få andra att känna sig obekväma eller ovärdiga, och därför som lägre stående än manipulatören. Det är ett effektivt sätt att under en längre tid underhålla en känsla av otillräcklighet hos en dominerad person, och på det sättet tillåta att aggressorn behåller övertaget.

Spela offerrollen - Denna taktik innebär att aggressorn porträtterar sig själv som ett oskyldigt offer för omständigheterna, eller som offer för någon annans beteende, i avsikt att vinna sympati, väcka medlidande och på det sättet få det han vill ha. En sak som dolt aggressiva personligheter vet mycket väl är att mindre kallhamrade och mindre fientliga personligheter vanligtvis inte kan stå ut med att se någon annan lida. Därför är denna taktik enkel: Övertyga dina offer om att du lider på något sätt, och de kommer att försöka linda din smärta på något sätt.

Baktala offret - Denna taktik använda ofta i samband med taktiken att spela offerrollen. aggressorn använder denna taktik för att få det att se ut som att han "bara besvarar" (dvs. försvarar sig själv mot) aggressioner från offret. Detta hjälper aggressorn att få offret på defensiven.

Spela tjänstvillig (spela betjänt) – Dolt aggressiva personligheter använder denna taktik för att kläda sin egen egoistiska agenda i förklädnaden av att vara en behjärtansvärd sak. Det är en vanlig taktik, men svår att känna igen. Genom att låtsas jobba hårt för någon annan räkning kan dolt aggressiva personer dölja sin egen ambition, sitt maktbegär och sin jakt efter en position där han kan dominera över andra.

Förförelse - Dolt aggressiva personligheter är skickliga på att charma, berömma, smickra eller att öppet stödja andra för att få dem att sänka garden, börja lita på och bli lojala med aggressorn. Dolt aggressiva är också alldeles speciellt medvetna om att människor som på något sätt är känslomässigt behövande eller beroende (och det inkluderar de flesta människor som inte har en personlighetsstörning) vill ha andras gillande, uppmuntran och vill känna sig uppskattade och behövda, mer än någonting annat. Att verka uppfylla dessa behov hos andra kan vara manipulatörens biljett till en oerhörd makt över andra. Skumma "gurus" som Jim Jones och David Koresh verkar har förfinat denna teknik till en konstart. I berättelsen om Al och Don är Al den fulländade förföraren. Han smälter bort allt motstånd du har mot att ge honom din lojalitet och ditt förtroende. Han gör detta genom att ge dig vad han vet att du behöver allra mest. Han vet att du vill känna dig värdefull och uppskattad, så han talar ofta om för dig att du är det. Du får inte reda på hur oviktig du faktiskt är förrän det visar sig att du nu råkar stå i vägen för honom.

Projektion av skuld (skyller på andra) - Aggressiva personligheter letar alltid efter ett sätt att lägga skulden för deras aggressiva beteende på andra. Dolt aggressiva är inte bara skickliga på att hitta syndabockar, de är experter på att göra det på ett subtilt och svårupptäckt sätt.

Minimering - Denna taktik är en unik typ av förnekande i kombination med rationaliseringar. När han använder denna manöver försöker aggressorn övertyga om att hans bedrägliga beteende egentligen inte är skadligt eller oansvarigt på det sättet som någon annan hävdar att det är. Det är aggressorns försök att göra en fjäder av en höna.

Jag har lagt fram de viktigaste taktikerna dolt aggressiva använder för att manipulera och kontrollera andra. De är inte alltid lätta att känna igen. Även om alla aggressiva personligheter tenderar att använda dessa taktiker, använder dolt aggressiva dem framförallt slingrigt, subtilt och erfaret. Den som har att göra med dolt aggressiva personligheter behöver öva upp sin magkänsla för att kunna känna igen när någon använder sig av dessa metoder, för att undvika att bli offer för dem.

ÖVERSÄTTNING SLUT

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav vårblomman » sön 05 jul 2009, 10:11

Vilken intressant tråd, hur har jag kunnat missat denna.

Hittade särskilt 5 punkter som personligen känns viktiga för miga att jobba med, känner igen mig i alla fem, ve och fasa.
Om man har dessa punkter så är man sårbar för dessa personer.

Om man har drag av;
1.Naivitet. 2.Överdriven samvetskänsla. 3.Låg självkänsla. 4.Överintellektualisering.
5.Känslomässigt beroende. Ju mer känslomässigt beroende du är till den andre, ju mer sårbar är du för att bli utnyttjad och manipulerad.

Tack, Svarta Katten! för återkoppling till denna tråd , vad du är bussig och mycket duktig.
Jag tycker den beskrivningen om dold aggressivitet skulle få vara med i portale. Så viktigt
att känna till detta. Jag känner mig verkligen berikad av detta.
Senast redigerad av vårblomman sön 05 jul 2009, 10:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vårblomman
Forumveteran
Forumveteran

Nytt inläggav Survive » sön 05 jul 2009, 10:49

När jag var liten o kom till fosterhemmet, jag var väl 8 år. Min fostermamma kom alltid o mötte mig efter skolan. Jag var på glatt humör O väldigt ofta så var hon när hon kom på dåligt humör.. det kändes i luften! O jag ville jämt få upp stämmningen så hon skulle bli gladare.. men jämt blev hon ännu surare o fick genast nåt att klaga över på mig. Jag hade inte gjort nåt. Lika också när jag kom hem efter skolan så var hon på jättedåligt humör o då hade man lärt sig att trippa på tå för minsta lilla man gjorde så hitta hon alltid nånting o börja bråka på med en. Sen när man säger ifrån o sätter gränser så heter det att man är aggressiv o det är ju så synd om henne för jag bara skäller.. m.m
Användarvisningsbild
Survive
Medlem, 12+ inlägg
Medlem, 12+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 05 jul 2009, 12:30

vårblomman skrev:Hittade särskilt 5 punkter som personligen känns viktiga för miga att jobba med
/.../
2.Överdriven samvetskänsla.

Ja, den "fällan" ramlar jag i så lätt så lätt... Har man den "rätta knycken" och är en person jag bryr mig en massa om kan man nästan få mig att slå knut på mig... om man vill.

vårblomman skrev:5.Känslomässigt beroende. Ju mer känslomässigt beroende du är till den andre, ju mer sårbar är du för att bli utnyttjad och manipulerad.

...och det där är ju så synd, för känslomässigt beroende vill man ju kunna vara, men har man varit utsatt för någon som gör våld på ens känslomässiga beroende (speciellt som barn) så blir det ju lätt så att man inte vågar bli beroende av någon - för att skydda sig.

vårblomman skrev:Jag tycker den beskrivningen om dold aggressivitet skulle få vara med i portale. Så viktigt att känna till detta. Jag känner mig verkligen berikad av detta.

Ja, denna tråd och några till skulle man ju kunna länka till i portalen, faktiskt :)

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav hallonflickan » sön 05 jul 2009, 13:06

Jag tycker också denna tråd var särskilt bra och behöver utrymme! :D
Användarvisningsbild
hallonflickan
Global Moderator
Global Moderator

Blogg: Visa blogg (3)

Nytt inläggav akilles » sön 27 sep 2009, 15:01

Katten:
Skenmanövrar - Ett rörligt mål är svårt att slå. När vi försöker få fatt på manipulatören ner eller försöker hålla en diskussion med honom inriktad på en enda fråga eller ett beteende vi inte gillar, är han expert på att ändra ämne, undvika frågan eller på något annat sätt slingra sig. Manipulatorer använder distraktion och avledning för att hålla fokus borta från deras beteende, få oss att tappa tråden, och hålla sig själva fria att främja sina egoistiska dolda motiv.

Tänkte på denna rätt effektiv teknik. Att hävda att man sagt motsatsen till det man just sade. Dvs skapa förvirring så att det till slut inte går att förstå vad grundproblemet var och se mitt i börja skuldbelägga. Om det går tillräckligt långt kan personen få sitt offer att tro att han eller hon är sinnessjuk tror jag. Eftersom logiken till slut kan bli så skruvad och personen själv inte tar ansvar för sitt beteende utan lägger över skulden på "offret". Perfekt om man t ex vill ha kontroll över en hustru som man isolerat socialt. De är svårt att konfrontera någon som är helt paradoxal och ologisk men projicerar detta på en själv. Lurigt.
- Kära Nalle, sa Christopher Robin, vad jag tycker mycket om dig.
- Det gör jag med, sa Puh.

"I wanna grow something wild and unruly".
Användarvisningsbild
akilles
Hedersmedlem, 900+ inlägg
Hedersmedlem, 900+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » mån 28 sep 2009, 16:59

Det du beskriver nu är nog det som kallas för "gaslighting": Att lura någon till att tro att h*n håller på att förlora förståndet genom att undanhålla fakta och komma med falsk information, så att personen börjar tvivla på sina egna sinnen, sitt eget minne och sin egen uppfattning av vad som händer.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav Psykomanic » lör 21 nov 2009, 21:09

Jag känner igen mig på alla dessa punkter och kan utan vidare medge att jag är en "aggressor".
Dock har ni glömt att nämna min favorit manöver; Gullighet och omtycke.
Att agera gulligt, sött eller "mjukt" får folk att lita på en direkt, kombinera detta med att du verkar bry dig hemskt mycket om andra, men har underliggande vilja att få som du vill så blir folk lätt kära i dig, då de ser vad de tror är en stark vilja att bry sig om andra och vara omtyckt av andra, egenskaper som är eftertraktade i en partner. Helt ärligt bryr jag mig knappt ett skit om dem, de är leksaker.

Jag är framgångsrik socialt, bland mycket folk och i små grupper, och folk berättar privata hemligheter efter bara nån timme efter jag träffat dem, eftersom jag inte har några problem att berätta om saker jag gjort och varit med om eller kännt (eller låtsats kännt då jag vet att en "vanlig" person skulle kännt det i den situationen)
Sånna samtal får folk att koppla av och tänka; jag har ju aldrig gjort något sånt, så det är nog okey om jag berättar om...och så är man igång igen.
När man haft ett sånt samtal med någon bygger man ounvikligen upp förtroende, och "agressorn" har yttligare en gratisbiljett socialt.

Mycket mer jag kan berätta, strategiskt och rena elakheter, men jag har några följdfrågor faktiskt:
*Vad kan man som "aggressor" göra för att bryta dessa vanor?
*Finns det behandling som INTE involverar en psykolog? (riktigt dåliga erfarenheter med dem, så det blir ingen -dold- aggression när de är inblandade)
*Hur ser ni på en "aggressor"? Är första tanken något i stil med "jävla skitstövel" eller "psyko fall" eller vad?
*Hur skulle ni agera om ni insåg att eran tex bästa vän/polare/partner var en "aggressor"?

Jag kan inte heller neka till att jag har en oförmåga att se konsekvenser i förväg, är i allmänhet laid back och antar alltid att "det ordnar sig".
Är också -något- sadistisk, och även om jag aldrig visar det njuter jag av andras misslyckanden och oframgång, då det oftast gynnar mig, om inte annat genom en möjlighet att "tycka synd" om personen.
Är också i högt beroende av uppmärksamhet socialt, gillar att inte vara i centrum, men i sidoläge, alltid där och får uppmärksamhet.

Så...tankar och åsikter please? Jag har inget imot argument eller kritik....händer bara att jag blir lite små pissed och går i "dolt aggressions" läge, hehe.
Användarvisningsbild
Psykomanic
Medlem, 3+ inlägg
Medlem, 3+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 22 nov 2009, 01:30

Psykomanic skrev:Dock har ni glömt att nämna min favorit manöver; Gullighet och omtycke.

Det har vi kanske glömt :) eller så kan man stoppa in det under rubriken "Förförelse"
Det är nog "släkt med" "Spela offerrollen": Att verka svag, otursförföljd, utsatt, klängig, gullig och behövande så att andra förbarmar sig över en - fast egentligen är man inte så svag, när allt kommer omkring.

Psykomanic skrev:*Vad kan man som "aggressor" göra för att bryta dessa vanor?
*Finns det behandling som INTE involverar en psykolog? (riktigt dåliga erfarenheter med dem, så det blir ingen -dold- aggression när de är inblandade)

En legitimerad psykoterapeut som har jobbat i många år skulle nog vara bättre än en psykolog. Jag tänker så det knakar och kommer på att de som sysslar med att hjälpa olika sorters missbrukare än vana vid "aggressorer" och liknande personer. Du kanske kan leta bland dem som är specialiserade på på detta? Sen vet jag inte om du är man eller kvinna, men om du är man så finns det terapi för män som är "aggressorer", sådan behandling som är anpassad för dem som på olika sätt behandlar sin familj eller partner illa. Kolla i så fall på någon mansjour om de vet vart du kan vända dig.

Psykomanic skrev:*Hur ser ni på en "aggressor"? Är första tanken något i stil med "jävla skitstövel" eller "psyko fall" eller vad?

Det beror på om jag blir drabbad eller inte: om h*n kommer åt någon av mina ömma punkter eller inte.
Jag hade en arbetskamrat som mobbade folk. Efter en första dust då jag sa ifrån till henne gick det ganska bra sedan. Medan andra lyckades hon krypa in under skinnet på och de blev vansinnigt provocerade av henne och började hämdmobbas tillbaka. Då tyckte jag mest synd om henne och tyckte det var en tragisk situation som uppstått. Det beror också mycket på hur maktrelationen till personen ser ut. Om den aggressiva personen har makt över min ekonomi eller arbetssituation på något sätt (chef eller myndighetsperson) och gör livet surt för mig genom det säger jag garanterat "j*vla skitstövel".

Psykomanic skrev:*Hur skulle ni agera om ni insåg att eran tex bästa vän/polare/partner var en "aggressor"?

Jag har ju haft en sån bästa vän och jag ägnade ett stort antal år till att tro på att hon jobbade med sig själv, för det gjorde hon ständigt. Hon gick alltid i terapi. Men till slut såg jag klart och tydligt att terapin bara hjälpte för att hon skulle passera för "normal" i det yttre, men innandömet förändrades inte. Hon blev liksom bara mer "slipad" och mer duktig på att projicera, tala om vad det var för fel på andra och komma undan med saker. Dock skulle hon aldrig i sitt liv ha skrivit såna här saker som du skriver nu, så ni verkar inte fungera likadant. Det som är likt är den dolda aggressiviteten, men sen kanske inte så mycket mer. Så du kan nog inte utgå från mina erfarenheter av henne, för att avgöra hur någon (eller jag) skulle reagera på dig.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav Psykomanic » sön 22 nov 2009, 01:55

SvartaKatten skrev:En legitimerad psykoterapeut som har jobbat i många år skulle nog vara bättre än en psykolog. Jag tänker så det knakar och kommer på att de som sysslar med att hjälpa olika sorters missbrukare än vana vid "aggressorer" och liknande personer. Du kanske kan leta bland dem som är specialiserade på på detta? Sen vet jag inte om du är man eller kvinna, men om du är man så finns det terapi för män som är "aggressorer", sådan behandling som är anpassad för dem som på olika sätt behandlar sin familj eller partner illa. Kolla i så fall på någon mansjour om de vet vart du kan vända dig.

Jag är en "honkatt", med andra ord kvinnligt kön, sist jag kollade. Vem vet, det kanske har växt ut något.

SvartaKatten skrev:Hon blev liksom bara mer "slipad" och mer duktig på att projicera, tala om vad det var för fel på andra och komma undan med saker. Dock skulle hon aldrig i sitt liv ha skrivit såna här saker som du skriver nu, så ni verkar inte fungera likadant.

Ah, sånna har jag kännt också, ironiskt nog. Det som är ganska ironiskt med hela detta fenomen är att jag har hyfsat lätt att snappa upp när någon funkar likadant, jobbar bakom ytan, och jag mer eller mindra avskyr dem från det ögonblicket...konkurrens antar jag att man kan kalla det. Vad jag har förstått så har det varit lika för den andra, en ilsk blick senare efter den insikten undviker vi varandra friskt, ibland efter en liten revirkamp, lol.

Så som jag har uppfattat av "likasinnade" är att ju större revir med folk man jobbar med desto bättre, om man är en driftare som kommer in i en grupp och lämnar den när man fått det man ville ha, och ser till att gruppen aldrig förstår att man utnyttjade dem. Med långvariga saker är det bättre med liten grupp, mer tid att arbeta med varje individ, men det är också svårare att dölja hela grejjen i längden, så det är ett helt annat 'arbetssätt'...
Alltså finns det minst två sorter av oss "aggressorer". Driftare och Långvarade. Så ser jag det iaf, som två raser av samma art, typ. Shäfer och Rotweiler.
Det finns säkert ännu mer "underarter", men det får mig till en annan tanke...
De saker du, Svartkatten, nämnt ovan och innan, funkar det på båda sorterna "aggressorer"? Mig funkar det på, jag är mer av en driftare....ur en permanent persons perspektiv kan jag inte uttala mig riktigt, blir lite fundersam där.
Jag har så pass lätt att ta mig in i grupper att jag kan lämna 'vänner' och grupper utan större problem, som om något hettar till, är det kanske något som fler "aggresorer" har gemensamt? Att med hjälp av manipulationen kan ta sig in snabbt i en krets av folk?

Samt så frågade jag efter 'botemedels tekniker' och folk som kan hjälpa en...men jag är kanske som din 'vän'. Lär man sig tekniker som används för att förändras så lär man sig bara manipulation på en djupare nivå om man vänder på dem. Som att ta en samhällskurs, fast med lite sämre motiv. Det skulle kanske inte skada att få dit iaf, på gott eller ont. Ironiskt att man antingen botar sig själv eller lär sig själv att bli värre.

Jag gillar ironin i det scenariot.
Användarvisningsbild
Psykomanic
Medlem, 3+ inlägg
Medlem, 3+ inlägg

Nytt inläggav Psykomanic » sön 22 nov 2009, 02:05

Sen för att lägga in en extra kommentar så är inte dold aggressivitet det enda som passar in på mig, har kännt igen mig på olika psykopatiska/beteendestörnings diagnoser också, slår vad om att det är en kombo. Dock passar dold aggressivitet samt psykopati in bäst på mig, det täcker ganska precist hela min vardag...kanske inte den bästa kombinationen, haha, typiskt mig. :roll:
Kanske den där terapi saken inte var så dum att kolla upp endå, om inte annat för underhållningen...kan man få begränsad jobbsökarmöjlighet / kommer arbetsgivare bli informerade om man diagnoseras med psykopati? Har inte tänkt på det förut, men vore intressant att veta, ifa?
Användarvisningsbild
Psykomanic
Medlem, 3+ inlägg
Medlem, 3+ inlägg

Nytt inläggav SvartaKatten » sön 22 nov 2009, 02:55

Du ska inte gå i terapi enbart för underhållningen. För det första är det bortkastade pengar. Om du går till en privat terapeut. Det kostar en hel del. För det andra är terapeuter också människor, som kan manipuleras och annat "roligt". Det är också helt bortkastat. Ska du gå i terapi så ska det vara en utmaning och det är dig själv du ska utmana och ingen annan. Det är du själv som ska våga hoppa ner i det där stora svarta hålet, eller den där stora förvirringen, eller erkänna den där stora skammen, eller vad det nu kan vara (olika för olika personer). Terapeuten är där för att vara din klippa under arbetet. Om du inte vill ändra på dig, utan är nöjd med hur det är, så ska du inte gå.

Du lär inte få någon terapi om du vänder dig till den offentliga vården, för det är väldigt svårt att få och du verkar inte ha något specifikt problem som du lider av? Som ångest, depression, fobi, psykos eller liknande? Så då är det nog privat terapi som gäller. Det är inte alla (eller ens särskilt många tror jag) privata terapeuter som sätter en specifik diagnos och det är inte säkert att dom för journal heller. Privata terapeuter sätter nog oftast en diagnos om det kan vara till hjälp i arbetet, men annars inte. Medan offentliga vården sätter en diagnos för att ha nåt att skriva i pappren. Och journaler kan kommas åt av obehöriga. Det förekommer, fastän det inte ska vara så.

Psykomanic skrev:Det finns säkert ännu mer "underarter", men det får mig till en annan tanke...
De saker du, Svartkatten, nämnt ovan och innan, funkar det på båda sorterna "aggressorer"? Mig funkar det på, jag är mer av en driftare....ur en permanent persons perspektiv kan jag inte uttala mig riktigt, blir lite fundersam där.
Jag har så pass lätt att ta mig in i grupper att jag kan lämna 'vänner' och grupper utan större problem, som om något hettar till, är det kanske något som fler "aggresorer" har gemensamt? Att med hjälp av manipulationen kan ta sig in snabbt i en krets av folk?

Jag hänger inte med där i första delen av stycket ovan: Det där med om det funkar på båda sorter?
Vad jag vet är det det lite 50/50 om en "aggressor" har lätt för att lämna grupper och vänner eller inte. En del har väldigt svårt för det och börjar ibland stalka folk för de kan inte lämna; ibland för att de måste har rätt eller vinna, eller liknande. Medan andra från den ena dagen till den andra låtsas som om de inte känner personen (fast de gör det) och beter sig som att man aldrig har träffats. Tror att ibland kan det vara samma person som gör båda, fast i olika situationer.

Om man har lätt för att skaffa sig nya vänner beror nog på hur utåtriktad och social man är. Jag tror inte att alla aggressiva människor är bra på det, men en del är det. Och en del icke aggressiva människor är också väldigt bra på att lära känna nytt folk snabbt och lätt.

Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Nytt inläggav Psykomanic » sön 22 nov 2009, 17:32

Svaratakatten...ALLT är en lek för mig. Då menar jag verkligen ALLT.
Livet, döden, mitt liv, andras liv....det är liksom en del av skälen till de två diagnoserna jag misstänker på mig själv.

Även om jag skulle masa mig till terapi, så skulle det vara för att jag är nyfiken, kanske rent av intresserad, men jag har för stunden inget akut behov av att ändra mig, det är sant. Jag var deprimerad under flera år, var självmordsbenägen ett tag, men det är många år sen nu det gick över.

Sen att terapin skulle vara dyrt...jag tänkte inte ens på det förens du sa det, jag mäter sakers värde i upplevelser eller erfarenheten man vinner från det, och ser helt enkelt till att få pengar till det när jag bestämt mig för att jag vill ha det. Min första tanke var folk jag vet skulle betala terapi åt mig...men jag antar att gå i terapi för att man manipulerar andra, och sen få andra att betala för det är lite dubbelmoraliskt, hehe. ^^

Det finns faktiskt bara ett skäl till att jag börjat fundera på terapi eller att ta kontakt med folk ang. detta överhuvudtaget, och det är för att jag har hittat nån som blev kär i mig som jag faktiskt kände mig nöjd med, som jag gillade tillbaka. Så på sätt och vis har jag redan börjat ändra mig lite, då den här nyfikenheten är mer för hans skull än min egen. Inte ofta man hittar någon som får en att önska att man var ok i skallen.

Da, som man säger på ryska. Det är en kort historia om mig.
Användarvisningsbild
Psykomanic
Medlem, 3+ inlägg
Medlem, 3+ inlägg

Återvänd till Om narcissism och personlighetsstörningar